Zprávy

Rozdány Ceny děkana 2024

Ve čtvrtek 21. listopadu proběhlo na Fakultě architektury ČVUT slavnostní vyhlášení vítězných projektů čtvrtého ročníku Ceny děkana. Porota ocenila nejlepší ateliérové a diplomové práce uplynulého akademického roku. Finálové projekty jsou k vidění na výstavě v přízemí fakulty až do 15. 1. 2025.
© Jiří Ryszawy

Cena děkana se každoročně uděluje výjimečným semestrálním a diplomovým pracím a zároveň odráží kvalitu i směřování výuky na fakultě. V letošním ročníku bylo celkem nominováno 21 projektů prvních ročníků, 64 ateliérových projektů a 28 diplomových prací. O vítězných pracích rozhodovala sedmičlenná porota ve složení: Dalibor Hlaváček, Marie Gelová, Michal Marcinov, Magdalena Rochová, Eva Gabaš Rosenová, Petr Stanický a Martin Stára.

Autoři a autorky vítězných prací obdrželi uranově žluté sošky, které navrhla absolventka designu FA Klára Janypková. Ceny děkana za ateliérové projekty byly navíc odměněny šekem na 20 000 Kč a za diplomovou práci 30 000 Kč.

I čtvrtý ročník soutěže ukázal, že naši studenti a studentky mají široký záběr témat, na kterých v ateliérech pracují. Porota ocenila vysokou kvalitu a promyšlenost nominovaných projektů, stejně jako vášeň, kterou naši studující a vyučující věnují architektuře a urbanismu, krajinářské architektuře a designu. Gratuluji všem oceněným i nominovaným," říká děkan FA ČVUT Dalibor Hlaváček.

V kategorii ateliérové práce prvního ročníku zvítězil Jakub Zehle z ateliéru ZAN Balejová–Mrázová s projektem Hájovna. Porota ocenila komplexní zpracování, hravou vizuální imaginaci a citlivé umístění do krajiny.

Galerie v Hořicích od Adély Klihavcové z ateliéru Hlaváček-Čeněk-Minarovič získala cenu za ateliérový projekt v kategorii architektura. Porotci a porotkyně vyzdvihli osazení v unikátním kontextu sochařského parku, práci s hmotou, materialitou, osvětlením, dispozičním řešením i prostorovým zážitkem.

Cena za ateliérový projekt v kategorii urbanismus byla udělena Štěpánu Mackovi za projekt Zenklova – urbanismus. Spolupracoval na ní s Terezou Hanáčkovou, Karolínou Hustou, Teodorem Sticzayem, Matějem Koliášem a Lukášem Liskou. „Zpracování je propracované a přesvědčivé. Práce s veřejným prostorem je precizní,“ uvedla porota v hodnocení.

Autorský tým z ateliéru Salzmann ve složení Martina Gruntová, Josefína Jírovcová, Anna Koupalová, Eliška Kuncířová, Daniela Kvapilová, Denisa Moravcová a Zuzana Purmová se umístil na prvním místě v kategorii krajinářská architektura. Jejich projekt se zabýval koncepcí krajiny Semněvic a porotu zaujal promyšlený způsob, kterým popisuje aktuální téma, jak žít a hospodařit na vesnici ve 21. století.

Cvičební pomůcka v podobě zátěžové vesty od Terezy Cvrčkové z ateliéru Fišer byla zvolena nejlepší prací v kategorii design. Autorka si během práce na projektu vyzkoušela a porotě představila velmi mnoho různých ergonomických a vizuálních postupů. „Téma dokázala velmi dobře uchopit, designérsky rozevřít a komplexně vyřešit,“ dodává porota.

Nejlepší diplomovou prací je Konverze vozovny Košíře, kterou zpracovala Karolína Šimonová z ateliéru Císler–Pazdera. Porotkyně a porotci ocenili práci s původním objektem a detailní zpracování včetně použitého materiálu.

Fotografie z vyhlášení najdete v galerii Ze života FA.

Ateliérový projekt 1. ročníku

Jakub Zehle – Hájovna – ZAN Balejová–Mrázová

Autorská zpráva:

Erik, po boku své těhotné přítelkyně Sáry a jejich psa Kohouta, se rozhodl nastěhovat do lesa, kde si hodlá splnit svůj celoživotní sen, stát se hajným. Nechává stavět hájovnu, zvláštní podélný kvádr spočívající mezi stromy, vysoko nad cestou jako portál, aby měl z kanceláře přehled o dění v lese. Bydlet ale budou společně v rodinném domku o 100 metrů dál. Zde si Sára nechává na střechu stavět skleník pro pěstování konopí.

Hodnocení poroty:

Porota se shodla, že projekt je poeticky zpracovaný s kultivovaným projevem, hravou vizuální imaginací a jemností. Autor řeší téma komplexně, respektuje okolní lesní přírodu a návrh citlivě umisťuje do krajiny.

Práci si můžete prohlédnout zde

Ateliérový projekt 2. – 5. ročníku – Architektura

Adéla Klihavcová – Galerie v Hořicích – Ateliér Hlaváček–Čeněk–Minarovič

Autorská zpráva:

SKULPTURA „Pojem v názvosloví výtvarného umění, kterým se označuje sochařské dílo, vzniklé ubíráním hmoty.“ Navrhovala jsem galerii s myšlenkou, že bude na stávající skulptury sochařského parku reagovat. Zvolila jsem proto cestu odebírání hmoty z masivního bloku a zároveň jsem galerii zasadila do místa přímého kontaktu s výtvory sochařských sympozií.

Hodnocení poroty:

Jedná se o velmi kvalitní a propracovaný projekt, v němž autorka komplexně pracovala s osazením v unikátním kontextu sochařského parku, hmotou, materialitou, osvětlením, dispozičním řešením i prostorovým zážitkem. Práce s proporcemi prostoru a jednotlivých hmot a čitelnost návrhu byla porotou ohodnocena velmi kladně. Jedná se o krásný návrh pro veřejnou budovu, která bude důstojnou obálkou pro sochařské umění.

Práci si můžete prohlédnout zde

Ateliérový projekt 2. – 5. ročníku – Urbanismus

Štěpán Macek, spolupráce: Tereza Hanáčková, Karolína Hustá, Teodor Sticzay, Matěj Koliáš, Lukáš Liska – Zenklova "Urbanismus" – Ateliér Kuzemenský & Spol.

Autorská zpráva:

Ve všech prolukách, chybějících nárožích, ale i v křižovatkách, parkovištích, pěšinách nebo za ploty, se snažím vidět něco víc. Něco možného, nečekaného, samozřejmého i romantického. Pod vší zanedbaností, ošklivostí, špínou – a hlavně za tím prázdnem – se skrývá Zenklova krásná, malebná, pitoreskní. Vidím úzké uličky, nároží na všechny způsoby, městskou džungli za zdí, mlatový plácek s umělými kalužemi, náměstíčko s platanem a lavičkou, schodiště mezi dvěma domy, jírovcové a lipové boskety, mezi nimi zavěšené lampy, pod nimi slyším cinkání příborů a sklenic, cítím vůni kávy a čerstvého pečiva…

Hodnocení poroty:

Porota ocenila skvělou týmovou spolupráci na projektu a implementaci konkrétních prací spoluautorek a spoluautorů. Zpracování je propracované a přesvědčivé. Práce s veřejným prostorem je precizní. Autor dokázal uchopit velké území, reagovat na jeho různorodost a identifikovat problematická místa. Hledal krásu v prostředí, konfrontoval současnost s historií.

Práci si můžete prohlédnout zde

Ateliérový projekt 2. – 5. ročníku – Krajinářská architektura

Martina Gruntová, Josefína Jírovcová, Anna Koupalová, Eliška Kuncířová, Daniela Kvapilová, Denisa Moravcová, Zuzana Purmová – Koncepce Krajiny Semněvic – Ateliér Salzmann

Autorská zpráva:

Na základě podrobné analýzy krajiny Semněvic byla pro území navržena vize – SemněVIZE a zhotovena Krajinná Koncepce Semněvic. Jejím cílem bylo krajinu uchopit komplexně jako jeden celek, stanovit principy a způsoby racionálního a udržitelného využití a zásahů, tak aby prosperovala a dobře se v ní lidem žilo. Koncepce krajiny byla podrobněji zpracována ve čtyřech vrstvách vycházejících z potřeb a problému krajiny Semněvic: cestní síť, intravilán, zemědělství a vodní režim. Na tento týmový projekt navazují individuální projekty rozvíjející tyto vrstvy: KRAJINOU KOL SEMNĚVIC, Skrz Obci Pod Kopci, VODO TEČ, Srdce Semněvic, SEMNĚ-DĚLSTVÍ, REVODALIZACE, VYVODNĚNÍ.

Hodnocení poroty:

Jedná se o ucelenou a kvalitní práci, která promyšleným způsobem popisuje aktuální téma, jak žít a hospodařit na vesnici ve 21. století.  Tým autorek zpracoval řadu témat včetně proměn krajiny, míst a dějů v čase. Porota kladně ohodnotila postup při obnově území zaměřující se na místní obyvatele a jejich potřeby a na životaschopnost okolní krajiny. Práce může být podnětným návodem pro menší obce, jak přistoupit k revitalizaci veřejných prostranství. Navíc vše s krásným grafickým provedením.

Práci si můžete prohlédnout zde

Ateliérový projekt 2. – 5. ročníku – Design

Tereza Cvrčková – Cvičební pomůcka – zátěžová vesta – Ateliér Fišer

Autorská zpráva:

Bakalářská práce se zabývá návrhem zátěžové vesty pro sportovce, která je určena především pro ženy, dospívající sportovce a osoby menšího vzrůstu. Vesta je navržena s důrazem na plnohodnotný a pohodlný pohyb při tréninku a nabízí regulovatelnou hmotnost v rozmezí od 2 kg do 5 kg. Zátěžový materiál pochází z odpadního materiálu vyvažovacího závaží na kola automobilů. Tvarosloví vesty vychází z funkce a ergonomie zátěžové vesty.

Hodnocení poroty:

Autorka si během práce na projektu vyzkoušela a porotě představila velmi mnoho různých ergonomických a vizuálních postupů. Zvolila aktuální, podnětné a mnohovrstevnatě složité téma v segmentu cvičební pomůcky pro vymezenou skupinu cvičících. Téma dokázala velmi dobře uchopit, designérsky rozevřít a komplexně vyřešit.

Práci si můžete prohlédnout zde

 

Cena děkana za diplomovou práci

Karolína Šimonová – Konverze vozovny Košíře – Ateliér Císler–Pazdera

Autorská zpráva:

Diplomová práce částečně navazuje na před-diplomní seminář vypracovaný v ateliéru Císler Pazdera, kde bylo vymezeno řešené území Košíř a určeny možnostmi využití potenciálu lokality. Práce byla dále samostatně rozvíjena s přiblížením na problematiku Vozovny Košíře, jež je dlouhodobě nevyužívána a chátrá přesto, že místo má velký potenciál pro veřejnou budovu. Pro samotný program využití byly po dlouhých analýzách zvoleny městské lázně s krytým bazénem. K původní budově je přistupováno velice citlivě a nová halová konstrukce bazénu byla po analýzách a s ohledem na návaznost k původní budově zvolena primárně dřevěná vazníková. Součástí je i vytvoření nového veřejného prostoru náměstí před budovou bazénu.

Hodnocení poroty:

Porota oceňuje práci s původním objektem. Vytvořením občanské stavby vnesla autorka do místa nové impulzy, které povedou k celkovému oživení okolí. Práce je zajímavě a do detailu zpracována včetně použitého materiálu. 

Práci si můžete prohlédnout zde

Za obsah této stránky zodpovídá: Ing. arch. Kateřina Rottová, Ph.D.