Publikace

Aplikace semianalytické metody a metody konečných prvků při analýze vrtaných pilot

Cílem příspěvku je seznámit čtenáře s možnostmi modelování vrtaných pilot s využitím jednak semianalytických metod a jednak metody konečných prvků (MKP). Přestože semianalytické řešení respektuje nelineární chování na rozhraní mezi pilotou a zeminou a vývoj deformační zóny pod patou piloty, neumožňuje tento přístup, na rozdíl od MKP, spolehlivě zohlednit spolupůsobení přilehlých geometrických objektů a nelineární odezvu zemního tělesa v okolí piloty. Na druhé straně je však tento přístup řádově méně náročný na spotřebu strojového času v porovnání s metodou MKP, flexibilní, vhodný pro parametrické studie a zejména získání rychlé představy o odezvě piloty na účinky vnějšího zatížení. MKP umožňuje získat komplexní představu o chování systému pilota-zemina respektováním jednotlivých fází výstavby a při volbě vhodného geometrického modelu zohlednit přítomnost sousedních pilot a nadzemních objektů.

Za obsah této stránky zodpovídá: prof. Ing. arch. Petr Vorlík, Ph.D.