Zprávy

Bartoloměj Holubář: Z bakalářky k firmě s globálním přesahem

Ze své bakalářské práce na Fakultě architektury ČVUT dokázal vybudovat business pro globální zákazníky. Výdejní boxy Blocks přijímají balíčky od kurýrů, ale pomáhají i při předávání dokumentů mezi kolegy v kanceláři. Od boxů dalších firem se ale neliší jen propracovaným designem. Bartoloměj Holubář se obklopil programátory, soustředí se na softwarová řešení a chce změnit koloběh fyzických věcí v digitalizovaném světě. Jak hodnotí studium designu na škole plné architektů? A jak ho inspirovala piha Marilyn Monroe?
Výdejní boxy Blocks fungují v mnoha budovách v Česku i zahraničí. Bartoloměj Holubář vytvořil ze svého školní projektu úspěšný business.  | © Petr Žemla

Jen občas se povede, aby bakalářská práce našla reálné uplatnění. Jak vzpomínáš na svoje studia?

Jsem z Ústí nad Orlicí, malého města v podhůří Orlických hor, kde jsem dělal freestyle sporty a biatlon. Studium designu na Fakultě architektury ČVUT bylo od začátku něco nového, otevřel se mi svět výrobních procesů. Možná největším přínosem bylo, že jsme museli dělat modely, ideálně v měřítku a materiálu, ve kterém by se námi navržený produkt měl vyrábět. Bakalářka přišla velmi rychle.

Často je ale studium odtržené od reálného průmyslu.

Škola se pohybuje v bezpečné teorii a ty nemůžeš nic zkazit. Obdivoval jsem ale našeho vedoucího Jana Jaroše, kolik toho stíhá. Baví ho nábytek 20. století, diskutovali jsme auta a další věci. Díky jeho podpoře bylo možné produkt zrealizovat. Téma výdejních boxů se totiž může zdát na první pohled banální. Ale chápal, že směřuji k uvedení reálného produktu na trh a bude tak třeba řešit nejmenší detaily.

Vedoucímu jsi rovnou oznámil, že bakalářská práce je zároveň tvůj business?

Oznámil, tou dobou to ale business nebyl. Zákazník byl v nedohlednu. Potkali jsme se tou dobou s Alexem Studničkou, softwarovým mágem a spoluzakladatelem. Boxy měly být reakcí na problém, kterého jsme si všimli a věřili, že může zaujmout. Bavily nás startupy, Elon Musk a spol jsou naši králové. Do přihlášky tématu jsem vyplnil něco obecného a projekt si postupně sednul.

Fakulta dala Bartolomějovi možnost diskutovat o designu s dalšími zapálenými odborníky. | © Blocks

Už předtím jsi koketoval s bussinesem?

Od prváku jsem chodil na VŠE na večerní přednášky, byl tam Oliver Dlouhý z Kiwi nebo Martin Hausenblas s Liftagem. Přes den škola, večer přednášky, dobrý program dvakrát týdně. Chtěl jsem něco reálného vybudovat a nedělat věci do šuplíku, tak jak to bylo předchozí semestry.

Jak ale sehnat potřebné zdroje pro rozjezd podnikání?

Potkali jsme se s investory, kteří podpořili i další startupy jako Spaceflow (jejich aplikace umožňuje efektivně spravovat budovy) a vybudovali i design-build firmu Capexus.Viděli jsme stejné problémy - reprezentativní recepce obložené horami balíků a zaměstnance, kteří se nesmyslně nahání s kurýrem.

Kdo jsou vaši zákazníci?

Máme tři hlavní okruhy klientů. Zaprvé jsou to majitelé administrativních budov, kteří náš box umístí ve vstupu do budovy a je to parťák pro jejich nájemce. Pak máme samotné firmy s boxy až za turnikety ve jejich interním prostředí pro automatizaci vlastní logistiky. Třetí jsou e-shopy, které chtějí zrychlit výdej objednávek na prodejně a ušetřit čas, aby se mohli kvalitně věnovat poradenství zákazníkům.

Přijde mi sympatické, že box neplní jenom kurýři, ale mohou si přes něj dokumenty posílat i kolegové.

V open-space už nechceš nechávat klíče nebo dokumenty pro kolegu pohozené na stole, zvlášť když je dva dny na home-office. Zaměstnanci už často nemá ani vlastní stůl k práci. Nejlepším řešením je uložit věci do boxu a uzavřít ho. Druhý je notifikovaný a připomínkovaný. Blocks tě podrží třeba i když přijdeš do budovy na důležitý meeting a potřebuješ pohlídat sportovní tašku.

Automatizujeme i výdej techniky pro zaměstnance. Drazí IT odborníci pak netráví čas administrativou a psaním mailů. Chceme být něco jako cloudové úložiště pro fyzické věci a automatizovat komplexní procesy ve firmách.

Takto Bartoloměj představoval projekt v bakalářské práci. Klíčovým prvkem je ovládací displej, který tvoří kontrast k přísné jednotě zbytku boxů. Autor ho přirovnává k mateřskému znaménku Marilyn Monroe.  | © Bartoloměj Holubář

Začali jste v době největšího covidu, kdy z kanceláří zmizeli lidé. Jak vám to narušilo plány?

Zpočátku nikdo nevěděl, co bude. Zakázky se zastavovaly. Developeři ale také chtěli nabídnout lepší služby. Nahrálo nám, že se kolegové přestávají potkávat v práci, protože kancelář střídají s home-officem. Boxy jsou bezkontaktní a časově nezávislé. Zaměstnanci začali sdílet stoly a potřebovali i bezpečné místo pro své věci. Pohodlí, které Blocks přineslo, pomohlo návratu do kanceláří

Dokázal jsi najít skvělé řemeslníky, kteří ti bloky připraví. Chceš se ale odpoutat od fyzického produktu a dodávat hlavně myšlenku.

Nevyhýbáme se přípravě samotných boxů, ale nejsme truhláři ani kovovýroba. Nemá smysl dělat něco, co umí jiné firmy mnohem lépe, protože mají letité zkušenosti. A úskalím je zároveň logistika, zásobování, materiály. Jak produkt z Čech převezeme a namontujeme na místě? Na výslednou kvalitu má vliv mnoho proměnných.

Od začátku se snažíme budovat produkt lokální v zemi, ve které se zrovna nachází. Když ho bude chtít americký klient, tak to bude box vyrobený v Americe, s naším českým srdcem.

Výzvou je pro nás příprava designových pravidel, hlídáme si třeba ergonomii, kompozici a dosahové vzdálenosti.

Zvládáš sám programování?

Ne. Svět IT mě fascinuje, ale vývojový tým má komplet pod palcem spoluzakladatel Alex. Fakulta architektury sice sídlí ve stejném budově s Fakultou informačních technologií, studenti se ale navzájem vlastně vůbec nebaví. Přitom se spolupráce obou oborů přímo nabízí a mohou vznikat skvělé věci. Z designu se mnou na IT akce pořádané přímo v atriu nikdo chodit nechtěl, což jsem nechápal. Přitom tam byl tak skvělý catering! Kamarád z Ústí, co šel studovat informatiku, mě zase občas vzal na přednášku. Jednou se mi dokonce stalo, že mě vyvolali k tabuli.

(smích)

Softwarové řešení je důležitou součástí projektu a na starosti ho má spoluzakladatel Alex Studnička. Boxy jsou ovladatelné na dálku.  | © Petr Žemla

Měl jsi rozjetý business, investory očekávající dobrá čísla. Studium jsi ale nepoložil a dodělal i magistra?

Věděli jsme, že rozjezd projektu spojený s vytvořením fyzického produktu bude na rok až dva, což se celkem potkávalo s dalším studiem. Spojení se školou a osobním životem ale bylo stále pekelné. Ateliérové a další projekty jsem se tak alespoň částečně snažil provázat s firmou. Případně to bylo nahlédnutí někam úplně jinam - surfuju, tak jsem dělal třeba design odstraňovače vosku z prkna.

A proč jsi jako diplomku zvolil příslušenství k iPadu?

Blocks jsou často ovládané pomocí iPadu, je to skvělý výrobek s bezkonkurenční odezvou a spoluzakladatel Alex zároveň vyvíjel aplikace pro Apple zařízení od svých 11 let. iPad jde uplatnit skoro všude - v kancelářích, dopravě, obchodech. Často ale vidíte minimalistický iPad v nevkusném držáku. Tak jsem měl vnitřní potřebu s tím něco dělat. Zároveň jsme pracovali na digitalizaci firemních mailromů, což může běžet právě na takovém zařízení.

V NTK mají skvělou knihu “Designed by Apple in California”, kde jsou jejich ikonické produkty rozebrané do nejmenších šroubků. Vidíš tam detail frézování ve zlomcích milimetrů, což mě fascinovalo. Diplomka v sobě měla i spoustu analýz marketingu těchto velkých hráčů, což mi také pomohlo. Spojoval jsem činnosti, abych nevyhořel. První odpočinek byl až po diplomce.

Diplomní projekt se věnoval příslušenství k iPadu. Tento designový výrobek je totiž často umisťován do nevkusných držáků. To chtěl Bartoloměj Holubář změnit. | © Vizualizace: Bartoloměj Holubář

Jaké to je studovat design na fakultě architektury?

Část předmětů máme společných - dějiny umění a architektury, to mě hrozně bavilo. Ne kvůli navrhování domů, ale z hlediska přístupu architektů k problémům.

Ale nevyrábí dnešní školy spíš dělníky?

Škola nepodporuje naivitu, můj vedoucí naštěstí ano, musel ale vidět, že jsem v problému hluboce ponořený a každý týden se posouvám. Napříč ročníkem, kde je nás zhruba třicet, se známe skoro všichni. Část lidí uteče ke grafice nebo jiným oborům. Podnikavost v designu se ale v našem ročníku nakonec hezky rozjela.

Zrovna jsem se vrátil jsem z party na obří klouzačce od Honzy Kulhánka, kde se pravidelně potkáváme. - Anežka Juhová je skvělá šperkařka, Prokop Hartl rozjel značku Anýz, Klára Janypková značku Monotropa a třeba Vilém Brýdl má firmu na zakázkové realizace interiérů..

Kdo se snaží dostat v businesse na vaše místo?

Různé snahy pozorujeme ale díky nasazení celého týmu a technologickému náskoku vzdorujeme. Občas nás lidé srovnávají s boxy přepravních firem, což ovšem není naše konkurence. Mají jiného zákazníka a řeší hlavně úspory na doručení svých zásilek.

My poskytujeme multifunkčního parťáka pro budovy a lidem v nich děláme život příjemnější. To reflektuje i design. Naopak boxy různých hráčů rozeseté po celém světě nepracují třeba ani s kompozicí schránek. Na škole jsem například zkoumal, zda se při jejich návrhu používaly osvědčená pravidla harmonie jako zlatý řez. Bohužel jsem takové boxy neobjevil.

V tvé bakalářce mě bavila piha Marilyn Monroe. Tak totiž mluvíš právě o displeji, který jako jediný porušuje jednotu boxů.

A to mi tam přesně chybí. Není ani potřeba, aby firmy dodržovali nějaký jednotný vkus. Ale musí se snažit skrz design promluvit a rezonovat s tebou. Je škoda, že jsou to jinak spíš výdejní billboardy.

Hledám přínos pro uživatele, aby schránka byla parťák, který tě zbavuje místní a časové závislosti na fyzických věcech. Nechci zasvětit život obýhání balíků v kancelářích, jde mi o vážení si času a prostředí nás všech.

Díky svému businessu se snažíš zlepšit prostor, ve kterém se každý den pohybujeme.

V tom jsem i patriot. Chodím ve svém rodném městě a když vidím problematické místo ve veřejném prostoru, snažím se to řešit na radnici. Baví mě s lidmi, kteří se designu jako já soustavně nevěnují, diskutovat a hledat lepší možnosti.

Blocks můžete potkat v lobby a recepcích řady budov v Česku i zahraničí. | © Petr Andrlík

Rozhovor vedl Pavel Fuchs. Vyšel na serveru Designmag.

Za obsah této stránky zodpovídá: Ing. arch. Kateřina Rottová, Ph.D.