Publikace

Analýza povlaků matic nerezových šroubových spojů opravných třmenů-1. dílčí VZ

Cílem tohoto projektu je analyticky vyhodnotit a experimentálně ověřit třecí a silové poměry v ocelových a plastových předepjatých šroubových spojích. V případě použití standardních spojovacích prvků (šroubů a matic) bude hodnocen především vliv použití moderních povlaků (např. "Xylan 1088", "Delta Seal Black") a maziv (např."GleitMo", "MOLYCOAT") do závitových ploch šroubových spojů. U spojů s použitím závitových dílů z plastů (kompozitů), kde jsou často používány speciální závity či vruty (např. v automobilovém průmyslu), bude navíc ještě hodnocena relaxace osového předpětí v závislosti na čase. K dosažení vytyčených cílů bude navrženo, realizováno a ověřeno zkušební stanoviště šroubových spojů modulové konstrukce. Dosažení vytyčených analytických poznatků a jejich experimentální ověření umožní zpřesnit technologické postupy montáže šroubových spojů, což bude mít zásadní vliv na únosnost, životnost a spolehlivost šroubových spojů (spojovacích prvků). Vytyčené poznatky nejsou v současné době konstruktérům a projektantům běžně dostupné při návrhu šroubových spojů, velmi často využívají pouze doporučení prodejců či výrobců moderních spojovacích prvků.

Za obsah této stránky zodpovídá: prof. Ing. arch. Petr Vorlík, Ph.D.