Publikace

"Přírodní" revitalizace železničního brownfield Berlin-Tempelhof

Pojem "železniční brownfields" je stále ještě v mnoha směrech vnímám trochu jako protimluv. Zmapování těchto ploch se zatím nikdo nijak komplexně nevěnoval a možnostem jejich revitalizací se cíleně věnují snad pouze developerské společnosti, a to ještě jen určitým plochám. Problematiku železničních brownfields nenalezneme však pouze v Česku. Se stejnými problémy, majícími souvislost především s poklesem objemů nákladů (i osob) přepravených po železnici, se potýkají i jiné státy. Stejný problém řešilo i Německo. V tomto příspěvku bychom se rádi věnovali jedné zajímavé revitalizaci, kterou jsme příznačně nazvali "přírodní". Jedná se o revitalizaci bývalého seřaďovacího nádraží Berlin-Tempelhof ve stejnojmenné čtvrti. Celou plochu nádraží o rozloze asi 18 hektarů si totiž opět vzala zpět příroda. Zajímavé na tom však je, že většina původního vybavení nádraží, včetně kolejí, mnoha objektů, výhybek,... je stále na svém místě.

Za obsah této stránky zodpovídá: prof. Ing. arch. Petr Vorlík, Ph.D.