Práce Lasvit Flagship Store Showroom Praha Ing. arch. Filipa Galka z Ateliéru Stempel – Beneš a Masarykův stadion na Strahově Ing. arch. Veroniky Indrové z Ateliéru Novotný (oba z Ústavu navrhování I) postoupily mezi 40 nejlepších prací z 334 nominovaných diplomních projektů 451 autorů ze 118 škol z 32 zemí. Do letošního ročníku byly nominovány diplomové projekty dokončené mezi 1. srpnem 2016 a 31. prosincem 2017 ze škol v zemích účastnících se programu Creative Europe.
Porota pracovala ve složení Martina Bauer (Barkow Leibinger, Berlín); Ana Betancour (profesorka a rektorka v UMA School of Architecture, Umeå); Matilde Cassani (architektka, Miláno); Salomon Frausto (ředitel Studies at the Berlage, Delft, předseda); Rainer Mahlamäki (Lahdelma & Mahlamäki Architects, Helsinky). Členy poroty FA ČVUT byli doc. Michaela Brožová, prof. Ladislav Lábus, prof. Irena Šestáková, prof. Zdeněk Zavřel.
Lasvit Flagship Store Showroom Praha
Diplomová práce Filipa Galka představuje vizi hlavní výstavní prodejny této značky. Student práci konzultoval s firmou Lasvit a jejím uměleckým ředitelem Maximem Velčovským. Lasvit svou činností navazuje na slavnou tradici českého sklářství a reprezentuje dobré jméno ČR v zahraničí.
Objekt slouží především k prezentaci značky Lasvit, k prezentaci a prodeji jejího sortimentu, pro prezentaci kolekcí a instalací vyráběných na zakázku. Tato primární účelová funkce výstavní prodejny je doplněna o prostor na vyprávění příběhu českého sklářství, café-barem, kancelářemi pro obsluhující personál. Celý objekt je koncipovaný tak, aby přímo vybízel ke konání nejrůznějších akcí, přednášek, prezentací, módních a designových přehlídek.
Práce Filipa Galka představuje koncept projektu jako kontrast dvou světů. Čistě účelové a pragmatické servisní části objektu s druhým hlavním reprezentativním prostorem. Tento velkorysý prostor slouží k vystupování „hlavních herců celé show“, kterými jsou samotná závěsná světla Lasvit. Pomocí osvětlovací a projekční techniky může být v tomto „výrobním prostoru“ vytvořen reálný pocit budoucího interiéru zákazníka. Obývací prostor je simulován promítacími plátny. Iluzivní obytný prostor pomáhá prostorové představivosti klienta a usnadňuje výběr správného svítidla. Visí na pohyblivých trakčních zařízeních, podobným způsobem jako divadelní kulisy tak, aby bylo možné v iluzivním prostoru lehce a rychle vyzkoušet několik různých svítidel.
Navržené prostorové řešení je možné transformovat pro různorodé druhy akcí tak, aby poskytovalo maximální svobodu autorům nejrůznějších „divadelních her“, kulturních akcí, vernisáží, módních přehlídek, koncertů nebo přednášek. Servisní část objektu je oproti tomu velmi pragmaticky rozdělena do 6 nebo 7 nadzemních podlaží. Její základna poskytuje prostor pro menší a méně důležité funkce, jako je café-bar, sklady, výstava drobného sortimentu, kancelářské prostory pro zaměstnance apod.
V podobném kontrastu je i vnější vzhled objektu s vnitřním světem. Jde o striktně ortogonální rastr složený z prefabrikovaných betonových částí, který záměrně neposkytuje žádnou zřetelnou informaci o nestabilním světě uvnitř budovy.
Soutěžní projekt Filipa Galka