Zprávy

Výroční zpráva za rok 2022

Celé úsilí Ústavu směřuje k jeho naplnění filosofie, tj. že technické řešení stavby úzce souvisí s architektonickým návrhem a vzájemně se doplňují. To celé se zřetelem k užívání stavby v jejím celoživotním cyklu. V roce 2022 se členové ústavu zapojili do řady akcí zaměřených na rozšíření znalostí a vědomostí studentů v oblasti technického řešení staveb. Na příkladech z praxe se pracovníci ústavu snaží ukázat vztahy mezi projektem, jeho záměry, cíli, skutečným průběhem realizace a konečným výsledkem. Do výuky cvičení jsou aktivně zapojováni studenti doktorského studia. Pro zájemce z řad bakalářského a magisterského studia byly zorganizovány exkurze na právě realizované stavby se zaměřením na vztah architektury a konstrukce, s poukazem na jejich tradiční i novodobá řešení s důrazem na technický detail staveb: Bytový dům Smíchovský Lihovar, Obchodně administrativní komplex Roztyly Plaza a Bytový dům Na Cihlářce. Exkurze na již provozovanou kancelářskou budovu ČSOB – SHQ zase studentům ozřejmila důležitost zohlednit při návrhu stavby i způsob jejího užívání a hospodárného provozu. Členové Ústavu aktivně spolupracovali, a spolupracují, i s ostatními Ústavy na vertikální i horizontální koordinaci důležitých současných témat oboru: šetrný návrh budov, projektování metodou BIM a památková ochrana objektů. Spolu s ústavy Nauky o budovách a Teorie a dějin architektury vypracovali elektronické testy pro SZZ Bakalářského studijního programu. Dále zpracovali i zkušební elektronické testy z Pozemního stavitelství pro zahraniční studenty, ucházející se o studium na FA ČVUT. V tomto roce Ústav dále aktualizoval výukové materiály všech svých předmětů s ohledem na získané poznatky z výuku a současných trendů ve stavitelství a dokončil digitalizaci všech výukových materiálů ústavu. Kursy celoživotního vzdělávání, garantované ústavem, BIM pro architekty, začátečníky i pokročilé, se staly součástí CŽV ČKA. Ve spolupráci s FEL ČVUT proběhl v Praze Summer Camp pro studenty prestižní francouzské univerzity IMT Mines Alés, v heož rámci pracovníci ústavu upořádaly dva kursy: Revit a Building Construction. V roce 2022 Ing. Marek Novotný, Ph.D. úspěšně habilitoval a stal se docentem. Pedagogové ústavu se podílí i na doplňkové činnosti Fakulty vypracováním expertiz i vlastním návrhem: konkrétně se jedná o rekonstrukce střech a balkónů významného památkově chráněného objektu Mullerovy vily v Praze od arch. A. Loose pro Muzeum hl. m. Prahy. Také vypracovali Technické standardy pro rekonstrukci areálu Emauzy v Praze. Ing. Marek je předsedou Pracovní skupiny Digitalizace ČKA, členem PS Legislativa a Standardy a honoráře ČKA, členem Aktivu PS ČKAIT a i se aktivně se podílel, ve spolupráci s ČKAIT, MPO, ČAS a MMR, na přípravě metodik a právních předpisů, týkající se metody BIM. Také ustanovil Pracovní výbor v rámci PS vzdělávání zabývající se koordinací a sjednocení vysokoškolského vzdělávání v oblasti metody BIM na Fakultách architektury v ČR s přesahem do celoživotního vzdělávání ČKA. Ing. Marek byl členem vítězného týmu ve dvou mezinárodních architektonických soutěžích: Vltavská filharmonie v Praze (spolu s Bjarke Ingels Group: BIG) a Muzeum židovské historie a holokaustu v Brně (spolu s Kengo Kuma and Associates). Ing. Marek vystoupil na mezinárodní konferenci Digital Construction, pořádané v rámci českého předsednictví EU, s přednáškou Vzdělávání architektů v metodě BIM zaměřené na integrované navrhování budov a zúčastnil se i panelové diskuse s účastníky. Ing. Rehberger publikoval v roce 2022: . Tvorba konstrukčních detailů provětrávaných fasád, Praha 6: A.W.A.L. s.r.o., 2022, Článek, Sborník . Analýza poměrů v prostředí provětrávané mezery v zimním období – Dvouplášťové fasádní konstrukce s velkoplošným obkladem, Střechy, fasády, izolace. 2022, 29(5/2022), 28-34, Článek . Analýza poměrů v prostředí provětrávané mezery dvouplášťových fasádních konstrukcí s velkoplošným obkladem v zimním období, Realizace staveb. 2022, 16(79), 6-10. ISSN 1802-0631., 2022, Článek

Za obsah této stránky zodpovídá: Ing. Aleš Marek, Ph.D.