Zprávy

Dobrodružná hra ve městě je tématem letošního ročníku konference Architektura dětem

Představte si hřiště ve městě, které si děti samy budují, přetváří a boří, kde si ověřují vlastní sílu a odhad, rozhodují se, jsou samy sebou, s kamarády, bez rodičů…. Místo, které se mění s jejich věkem a představami. Je dobrodružné a svobodné. Že to není možné? Přijďte se přesvědčit, že ano. Překvapí vás, jaké alternativy klasických dětských hřišť ve světě existují. Nejznámější z nich je koncept „Adventure playground“, který je v zahraničí rozšířený již od 70. let. 20 století. Rádi bychom podpořili vznik prvního „Adventure playground“ také na území ČR.

Motto

"Better a broken bone than a broken spirit.” ― Lady Allen Hurtwood

Témata konference

  • Jak vypadá hra v současném městě?
  • Co je to přínosné riziko a proč je důležité?
  • Jak je možné v rámci města podpořit volnou tvořivou a dobrodružnou hru?
  • Jaké jsou principy osvědčeného konceptu „Adventure playground“ a proč bychom ho chtěli v České republice?

Na co se můžete těšit

  • Dopolední blok s přednáškami na téma Hra a současné město
  • Odpolední kulatý stůl s odborníky a zástupci municipalit se zaměřením na plánování a realizaci prvního hřiště dle konceptu „Adventure playground“ v ČR

Přivítáme

  • Zástupce mĕst a obcí
  • Lektory a metodiky dětské svobodné a tvořivé hry
  • Představitele institucí volnočasových aktivit
  • Architekty, krajinářské architekty, designéry, certifikátory, revizní techniky i správce dětských hřišť
  • Studenty

Naše vize

  • Nové formy inspirativních herních prostorů jako samozřejmá součástí městského prostředí
  • První nefalšované „Adventure playground“ v České republice
  • Děti jako partneři při navrhování, realizaci a užívání herních prostorů
  • Metodická podpora vzniku i provozu dobrodružných tvořivých hřišť

O konferenci

Termín: 3. 11. 2023

Místo: FA ČVUT, m. 152/153 (akvárium)

Garantka: prof. Ing. arch. Irena Šestáková

Informace o konferenci naleznete na webu Architektura dětem.

Více o tématu

Koncept „Adventure playground“

Za první prostor navržený dle konceptu „Adventure playground“ je považováno hřiště Skrammellegepladsen, které vzniklo v dánském městě Edmrup již v roce 1942. Tehdejší zaměstnanec John Bertelsen popsal „Adventure playground“ a jeho důležitost v městském prostředí velmi trefně. Volný překlad jeho citace zní následovně:

„„Adventure playground“ je pokus, jak dopřát městským dětem to, co ztratily s tím, jak ve městě stále více ubývá prostoru pro dětskou hru a imaginaci. Na staveniště mají přístup pouze povolané osoby, stromy, po kterých by bylo možné lézt a hrát si na Tarzana, chybí. Okolí nádraží a další veřejné prostory, které byly dříve dějištěm velkých dětských bitev a různorodých dobrodružství, už dávno neexistují. Ne, není to lehké být dítětem ve městě, když vás žene touha stát se jeskynním mužem nebo lovcem.„ (zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/Emdrup_Junk_Playground)

Většina z nás, starších ročníků, kteří jsme vyrůstali ve městě, si dobře vzpomíná, jak jsme jako děti s oblibou hrály na místech, která by dnes bylo možné nazvat nějak jako „opuštěná městská džungle“. Někde za rozpadlou zdí, ve starém zarostlém sadě, na staveništi či rovnou na divoké skládce jsme si hráli na bandity, stavěli bunkry, tvořili vlastní příběhy... Dříve docela běžný obrázek dětské hry se z mnoha důvodů zásadně změnil. Dnešní děti mají ve městě k dispozici promyšlené herní sestavy, které prošly certifikací, zakrývaná pískoviště s designovými vodními prvky i přehledné sportovní plochy. Část dětských potřeb je tím určitě saturována a buďme tedy rádi za to, že takové prostory máme. Co ale potřeba svobodné tvořivé hry? Mají i pro ni děti dostatek příležitostí? Kolik prostoru jim zbývá pro to, aby si vytvořily svůj vlastní svět, kde by si mohly volně hrát, stavět, bořit, zkoušet vlastní sílu, odhad i limity? Kde by mohly zažívat pocit napětí a vzrušení z nebezpečí?

Klasické herní prostory svým provedením a uspořádáním do značné míry definují, jak mají, mohou být - a nakonec i ve většině případů jsou - využívány. Není to vždy tak špatné, ale prostor pro kreativitu, svobodnou hru i dobrodružství bývá značně omezen. Koncept „Adventure playground“ naproti tomu pracuje s myšlenkou, že inspirativní prostor pro dětskou hru by neměl být nikdy zcela hotový. Měl by umožňovat neustálý vývoj a změnu a jeho hlavními tvůrci by neměl být nikdo jiný, než samy děti.

Nezapomínejme při rozvoji a rychlém růstu měst na místa, kde si děti mohou hrát tvořivě a jinak, než jen u houpaček a na pískovišti. I současným městům sluší „kousek" divočiny na hraní. Hřiště, které nabízí dobrodružství a volný prostor pro zlobení a hru s nepořádkem.

Za obsah této stránky zodpovídá: prof. Ing. arch. Michal Kohout