Výzkumné projekty
Hlavní řešitel
Šestáková, I.
Řešitelský tým
Trvání projektu
2024
Anotace
Projekt pojímá do svého celku několik oblastí výuky, jedná se jak výuku architektury a urbanismu (manuál zpracování regulačních plánů který bude průvodcem studenta všemi na sebe navazujícími fázemi zpracování ATRN ve formě regulačního plánu a navazujících materiálů, v oblasti typologie staveb je projekt zaměřený především na měřítkové úrovně staveb dále do měřítek urbanistických tak, aby vznikla publikace akceptovatelná jako základ typologických znalostí absolventa bakalářského studia), ale též oblast stavitelství a krajinářské architektury ( Projekt reaguje na Hodnotící zprávu studijního programu KA(2023) a rozšiřuje vytvoření samostatné a ucelené náplně předmětu pozemního stavitelství pro 1. a 2. semestr, ve formě cyklu přednášek a cvičení, reagujícího na potřebné znalosti krajinných architektů. Předmět bude koordinován s náplní předmětu Technologie krajinářské architektury, aby nedocházeno k duplicitnímu výkladu). Velkým přínosem bude i část designerská, která navazuje na využití AI v naší společnosti s ohledem na obor designera. Zkoumání možností a limitů využití AI v designérské praxi a ve výuce. Hlavní nástroje, které testovali jsou generativní algoritmy jako například ChatGPT, DALL–E nebo Midjourney. Tyto nástroje nabízejí nové cesty, jak k procesu navrhování přistupovat. Pro využití plného potenciálu AI je potřeba zadat inteligentní vstup, jako je správně položená otázka, či vhodně zvolený prompt a vybrat relevantní výstup, který je závislý na naší interpretaci. Lidská interpretace vygenerovaných výstupů je pro tvůrčí proces zásadní a bez ní by se celý proces neobešel. Výstupy je nutné kriticky zhodnotit. Cílem zadání bylo prověřit a zdokumentovat, jak mohou AI nástroje ovlivnit designérský proces. V rámci projektu dojde k zdokumentování celého postupu v ucelený výstup, který by mohl sloužit jako výukový materiál. V rámci studia prvních ročníků Bc. studia je sdílená stránka informací a návodů ze základů počítačové grafiky.
Hlavní řešitel
Seifertová, B.
Trvání projektu
2022-2024
Anotace
Výrazné zvýšení kapacity a spolehlivosti páteřní síťové infrastruktury Fakulty architektury ČVUT je nezbytným předpokladem pro zkvalitnění, zabezpečení a garantování distanční výuky. Místo realizace Nová budova Fakulty architektury. Realizace v podobě vypsání jednoho výběrového řízení na páteřní síť v rámci, kterého bude část hrazena z prostředků projektu a část z vlastních zdrojů fakulty.
V rámci digitalizace výukových programů a jiných učebních dokumentů a videí, je nezbytné mít připravenou ICT infrastrukturu, která tvoří jeden z nezbytných pilířů celé digitalizace výuky. Bez dostačující ICT infrastruktury připravené na větší objem přenosu dat, včetně zabezpečení tohoto přenosu dat, nelze stavět další pilíře digitalizace. Proto je potřebné provést zefektivnění přístupu studentů do jednotlivých pracovišť přidružených k ústavům, a to za pomoci modernizace ICT infrastruktury na fakultě, která bude splňovat nejvyšší nároky na vzdálené připojení studentů (dnes díky rozvoji 5G sítí, streamingu videí a online přenosům využívajícím zobrazování objektů na detailní úrovni – vysoké rozlišení, velký objem dat apod.).
Fakulta architektury chce reagovat na měnící se situaci v rámci rozvoje digitalizace českého vysokého školství, a tudíž musíme přizpůsobit naše ICT prostředí (infrastrukturu), tak abychom splnili dnešní nároky na zajištění tzv. ideálního profilu studenta, který díky pokročilým digitálním dovednostem bude schopen se podílet na tvorbě, využívání inovací a nových technologií.
V rámci přípravy projektu bude vypsána veřejná zakázka rozdělená na 2 logické funkční celky, kde jeden funkční celek bude hrazen (přístupové místo a jedno patro Nové budovy ČVUT) za 4 887 335,59 Kč (tj. 32 % z celkové částky na pořízení) s DPH z projektu NPO a druhý funkční celek (všechna ostatní patra spravovaná FA v Nové budově ČVUT) za 10 188 785 Kč s DPH (tj. 68 % z celkové částky na pořízení), ze zdrojů Fakulty architektury – FRIM.
Specifický cíl A1
Hlavní řešitel
Salzmann, K.
Řešitelský tým
Trvání projektu
2022-2024
Anotace
Krajina & adaptace na klimatickou změnu ve vzdělávání
Eduscape je mezinárodní projekt zaměřený na krajinu ve vzdělávání dětí a mládeže. Dotýká se aktuálnch společenských výzev, ať již se jedná o změnu klimatu, ztrátu biologické rozmanitosti, problémy sociálního začlenění, ochranu kulturního dědictví či zachování identity.
Cílem projektu je propagovat výuku a výchovu zaměřenou na krajinu na základních školách v celé Evropě a zvýšit povědomí a znalosti dětí a jejich učitelů o potřebě porozumět jí, vnímat ji komplexně a chránit ji. Environmentální výchova je důležitým základem pro rozvoj člověka jako jednotlivce i jako občana demokratického státu a je nezbytným předpokladem pro vytvoření společnosti odpovědné k životnímu prostředí. Dnes, v této době klimatické krize a ztráty biologické rozmanitosti, je to důležitější než kdy jindy. Životní prostředí však vždy bylo poněkud abstraktním pojmem, zejména pro pochopení dětmi, zatímco krajina - abychom parafrázovali Evropskou úmluvu o krajině - je prostředím, které člověk vnímá (Rada Evropy, 2000).
Výsledkem projektu je dětem a učitelům ZŠ poskytnout interaktivní výukové materiály o krajině, které je možné použít i online jako výukový plán hodiny, pro tvorbu projektového dne, ale třeba jako i oživení práce ve volnočasových klubech, nebo družině. Materiály podporují místně zakotvené učení, rozvoj kritického myšlení, skupinovou práci a mezipředmětové vazby. Obsahově se materiály zabývají různými aspekty krajiny jako například jejími dějinami, přírodními procesy, současnými problémy a jejich možnými řešeními, potřebou její ochrany a komplexním vnímáním krajiny.
Výstupy projektu:
• Metodologie Eduscape
• Vzdělávací materiály pro děti
• Vzdělávací materiály pro učitele
• Digitální platforma Eduscape
• Přehled literatury, médií a zdrojů