Nauka o stavbách I - ZÁKLADY

PŘEDNÁŠKY

Materiály k přednáškám a zadání cvičení jsou uloženy v moodle kurzu B251-518NS1-Nauka o stavbách I. Do moodle - kurzů se přihlásíte prostřednictvím svého ČVUT hesla.

Model – cvičení NS i (pouze obor A+U)

Vede: Oldřich Sládek 

Zadání a výklad ke cvičení Model bude na první přednášce NS I. Prezentace a zadání MODEL je dostupné v moodlu NS 1.

Cvičení proběhne ve 2. – 5. výukovém týdnu podle rozvrhu. Účast na cvičeních je povinná, omluvy řeší vyučující cvičení. Každá skupina absolvuje dvě cvičení na téma Modely. Na prvním cvičení bude studujícím zadáno vypracování koncepčního modelu, který zpracují doma a donesou na 2. cvičení, včetně A3 analýzy stavby. Na 2. cvičení proběhne společné hodnocení modelů, jejich příp. dokončení nebo oprava a odevzdání.

Model bude přijat k odevzdání při splnění těchto kritérií:

  • správné měřítko, detail odpovídá zadání pro zvolené měřítko
  • řemeslná kvalita zpracování
  • zpracování vystihuje hlavní charakteristiky stavby
  • spolu s 1 x A3 - analýzou stavby

Všechny odevzdané modely budou vystaveny na výstavě v m. 465 (naproti uč. 447) až do konce listopadu.

 

Přístupnost – cvičení NS i (společné pro obory A+U, KA, D)

Vede: prof. Irena Šestáková / spolupráce: Jan Tomandl, Kateřina Novotná

Cílem cvičení je prověřit jednu z tras podle zadání cvičení. Studující vytvoří skupiny po pěti členech, vypůjčí si na sekretariátu vozík a provedou revizi podle zadání. Prezentace jejich revize proběhne na konci semestru podle harmonogramu. Dále se studující zúčastní zážitkového semináře Překonejme bariéry 2025 ve dnech 4. nebo 5. 11. 2025 v přízemí FA. Ke cvičení je nutné si nejprve rezervovat a následně v termínu vypůjčit vozík.

Zadání Přístupnost je dostupné v moodlu NS 1.

Jak proběhne úloha Přístupnost?

1. Studující vytvoří skupinu (5 osob), ve které budou úlohu plnit.

2. Vedoucí skupiny si zarezervuje vozík k vypůjčení pomocí rezervačního systému (postup níže).

3. Vedoucí si vyzvedne vozík na sekretariátu v rezervovaný čas a podle pokynů (níže).

4. Skupina prověří trasu podle zadání.

5. Kterýkoliv člen vrátí vozík na sekretariát podle pokynů (níže).

6. Skupina zaznamená úlohu podle zadání, připraví si prezentaci.

7. Skupina odprezentuje svou úlohu v závěru semestru. Na prezentaci se přihlásí v rezervačním systému (postup níže).

Jak si zarezervovat vozík pro cvičení?

Rezervace vozíku probíhá elektronicky v rezervačním systému FA: https://rezervace.fa.cvut.cz

login: jako do KOSu

heslo: jako do počítače v PC učebně (nejde o heslo do KOSu!!!!)

(Heslo byste měli získat na první hodině v PC učebně, kdo nezná své heslo, může změnit zde - nutno se připojit z internetu z budovy FA: https://user.fa.cvut.cz/initpassword )

POKUD SE NEMŮŽETE DO SYSTÉMU REZERVACÍ FA PŘIHLÁSIT, ZAJDĚTE NA IT ODDĚLENÍ M.Č. 216!

Každá skupina si zvolí vedoucího, který provede zápis všech členů skupiny. Ten se přihlásí do  rezervačního systému FA. Poté zvolí v liště „NS 1 - vozíky", „týden od-do" a provede rezervaci vypůjčení vozíku v požadovaném termínu (po - st / st – pá / pá – po). Do pole název rezervace uvede jména a příjmení členů skupiny (jméno zapisovatele přiřadí systém automaticky), ostatní pole zůstanou prázdná.

Prohlédněte si předem možné trasy, výběr trasy provedete při vypůjčení vozíku - každá trasa může být vybrána pouze několikrát, pozdějším rezervacím proto může být zúžen výběr tras.

Vypůjčení vozíků

Kdy? pondělí (14.00 - 14.15), středa (14.00 - 14.15), pátek (12:15 - 12:30)  pouze v uvedených časech

Kde? sekretariát ústavu 15118 (m.č. 432)

Kdo? Stačí vedoucí skupiny - doporučujeme 2 členy.

Vrácení vozíků

Kdy? pondělí (10:30 - 10:45), středa (10:30 - 10:45), pátek (8.45 - 9.00)  pouze v uvedených časech

Kde? sekretariát ústavu 15118 (m.č. 432)

Kdo? 1 člen skupiny

Vozíky se vždy půjčují a vracejí s dálkoměrem. V případě, že nebude odevzdán současně s vozíkem, vozík nepřevezmeme.

Další pravidla k půjčování vozíků

Rezervovaný vozík je nutné si vyzvednout! Půjčování a vracení vozíků je možné jen v uvedených časech. Buďte ohleduplní k vašim kolegům, vracejte vozíky včas a v dobrém stavu – čisté. Počet termínů je omezen, proto neotálejte a rezervujte si vozíky od začátku semestru. Půjčování vozíku proběhne od pátku 3. 10. 2025 do konce listopadu.

Děkujeme za spolupráci.

Půjčování vozíků zajišťuje sekretariát ústavu 15118, m.č. 432, tel: 224 356 484 (asistentka Hana Benešová).

Konzultace  – bez předchozí domluvy

Ing. arch. Kateřina Novotná / m. 443 

Termíny:  ve čtvrtek 14–16 h, a to 7. 11. / 14. 11 / 21. 11. / 28. 11.

 

Prezentace

Proběhne po jednotlivých skupinkách v 11. výukovém týdnu. Na prezentaci s vozíky (15 minut) je nutné se zaregistrovat v rezervačním systému FA – NS 1 – prezentace podobně jako k vypůjčení vozíku. Rezervace bude spuštěna nejpozději začátkem listopadu.

https://rezervace.fa.cvut.cz

Vedoucí skupiny se přihlásí do rezervačního systému FA. Poté zvolí v liště „NS 1-prezentace" a provede rezervaci  v požadovaném termínu. Do pole název rezervace uvede jména a příjmení členů skupiny (jméno zapisovatele přiřadí systém automaticky), ostatní pole zůstanou prázdná.

Zážitkový seminář Překonejme bariéry 2025

Termín? 4. - 5. listopadu 2025 9.00 – 16.00

Kde? v přízemí FA

Videozáznam z jednoho z předchozích ročníků si můžete prohlédnout zde.

 

Světlo a zvuk – cvičení NS i (pouze obor A+U)

Vede:  Jana Kubcová
 
Cvičení proběhnou podle rozvrhu v 7. až 10. výukovém týdnu. Účast na cvičeních je povinná, omluvy řeší vedoucí cvičení. Každá skupina absolvuje dvě cvičení na téma Světlo a zvuk.
 
Úlohy se zpracovávají prezenčně na cvičení a odevzdávají se na jeho konci.
 

Úloha bude přijata k odevzdání při splnění těchto kritérií:

   1) místnost zakreslená v měřítku (od ruky, upřednostňované, nebo rýsovaně);
   2) zaznamenání požadovaných měření denní osvětlenosti a zvuku;
   3) návrh celkového osvětlení ve dvou úrovních podle zadání;
   4) návrh doplňkového osvětlení podle zadání.

Ke zpracování úlohy je potřeba:

  • obyčejný papír A3 pro zakreslení místnosti;
  • psací potřeby;
  • instalace aplikací pro měření intenzity zvuku a intezity světla v mobilním telefonu;
  • 3x kopie zakreslené místnosti A3 (černobílá) jako podklad pro část úlohy:
       2) zaznamenání požadovaných měření denní osvětlenosti a zvuku;
       3) návrh celkového osvětlení ve dvou úrovních podle zadání;
       4) návrh doplňkového osvětlení podle zadání

Doporučená literatura

  • DE BOTTON, Alain. Architektura štěstí. 1. vydání. Zlín: Kniha Zlín, 2010. 268 s. ISBN 978-80-87162-64-4.
  • FREDERICK, Matthew. 101 věcí, které jsem se naučil na architektuře. Praha: Grada, 2014. 101 s. ISBN 978-80-247-5204-4.
  • HERTZBERGER, Herman. Přednášky pro studenty architektury. 1. vydání. Praha: MOX NOX, 2012. 288 s. ISBN 978-80-905064-0-4.
  • UNGERSOVÁ, Liselotte. O architektech: životy, díla, teorie. 1. vydání. Bratislava: Slovart, 2004. 374 s. ISBN 80-7209-583-8.
  • JOCHER, Thomas a LOCH, Sigrid. Raumpilot: Grundlagen. Stuttgart: Karl Krämer Verlag, 2010. 580 s. ISBN 978-3782815253.

Časopisy a el. zdroje : Domus, Detail, Architecture Review, Casabella, Intro, Architect+, archdaily.com, dezeen.com, e-arch.cz, archiweb.cz

Přednášející doporučují další zdroje k jednotlivým tématům.

Materiály ke SZZ 2025

Přístupnost staveb – Navrhování bezbariérového prostředí

Podrobné pdf o přístupnosti staveb se zapracováním aktuální legislativy platné od 07/2024

Za obsah této stránky zodpovídá: RNDr. Jiří Šrubař, Ph.D.