Představení kandidátů a kandidátek akademické obci proběhne v pondělí od 18.00 v posluchárně 155 – Gočár a online na YouTube FA.
Představujeme kandidáty a kandidátky do Akademického senátu ČVUT a Akademického senátu FA ČVUT
18/11/2025
Volby proběhnou elektronicky na volby.cvut.cz.
AS FA ČVUT – Komora akademických pracovníků a pracovnic
Kdo jsem
Jsem Holanďan, který již více než 20 let pracuje na Fakultě architektury ČVUT. Studoval jsem architekturu
na TU Eindhoven. Fascinuje mě využití počítačů v (architektonickém) designu. Zabývám se výzkumem VR,
kresbou, kolaborativním designem, interaktivní architekturou, umělou inteligencí a mnoha dalšími
tématy.
Miluji architekturu, design a umění. Mám rád hudbu od klasické po heavy metal, hry, SF (samozřejmě),
fantasy a filozofii.
Můj pohled
V senátu se chci zaměřit na „horizontální univerzitu“; pevně věřím v propojení napříč fakultami, ale také
v propojení napříč ČVUT a propojení mezi univerzitami po celém světě. Musíme prolomit vertikální
struktury, abychom mohli řešit výzvy, jako jsou Sustainable Development Goals, multidisciplinární
týmová práce, robotika, umělá inteligence, Rapid Prototyping a moderní vzdělávání a výzkum.
Praha je jedno z nejkrásnějších měst na světě. To dává naší fakultě a ČVUT neuvěřitelnou
výhodu při přilákání studentů, ale nestačí to k tomu, aby se naše škola dostala mezi nejlepší
školy. Musíme se také stát atraktivním místem pro kvalitní vzdělávání, výzkum a kariérní
příležitosti jak pro Čechy, tak pro ostatní. Horizontální univerzita tedy znamená také
systematické navazování kontaktů s jinými univerzitami v zahraničí a zvyšování atraktivity školy
jako místa pro práci. Pro mě jsou důležité následující oblasti: internacionalizace, kvalita a
integrace výzkumu, inovace ve vzdělávání a také profesní rozvoj. Jako senátor bych hledal tyto
příležitosti k posílení fakulty a školy.
Proč já?
Mám třicetileté zkušenosti s mezinárodním výzkumem. Jsem aktivní v sítích, jako jsou eCAADe, CAAD
Futures, ACADIA, CAADRIA a v posledních letech také EAAE. Na ČVUT jsem úspěšně vedl 14 doktorandů a byl jsem zkoušejícím u 16 doktorandů v zahraničí. Na fakultě jsem vedl 40 absolventů diplomových studií. ČVUT je již více než 5 let členem Evropské univerzitní aliance EuroTeQ, v rámci které koordinuji Collider pro všechny studenty ČVUT.
Práci v akademickém senátu vnímám jako službu škole. Nabízím k tomu svoje schopnosti, zkušenosti a kapacity. Ráda bych se tak podílela na probíhající, možná příliš pomalé, ale nezbytné proměně naší školy, která jednou za generaci podle mne musí přijít. Protože se (už zase) změnil svět, změnili se studující mladí lidé i poznatky o procesu učení (se), rozšířilo se pojetí profese architekta atd... V rámci školního „baráku“ nabízím perspektivu „druhého patra“, kde naši studující v prvním ročníku prožívají své nelehké, a přitom určující roky na fakultě a v oboru. V rámci profese nabízím mimo jiné zkušenost městské architektky, která nenavrhuje ani nestaví domy či města, a přesto má podíl na tvorbě kvalitního vystavěného prostředí. Osobně nabízím specifickou zkušenost architektky a pedagožky jako ženy a pečující osoby. Rovné příležitosti, life-work balance a kulturu vztahů považuji za nezbytný rámec pro kvalitu a výkony, které od studujících i od sebe jako architekti/architektky vyžadujeme. Praotec Vitruvius hledal harmonii a my, jen jinými slovy, hledáme balanc. V architektuře, ve škole, v životě…
Hledání rovnováhy mezi různými potřebami a zájmy školy a jejího osazenstva - tak bych popsala postoj, se kterým bych k malým i velkým úkolům akademického senátu přistupovala.
základní východiska
Věřím ve školu jako prostor svobody poznávání, kde se studenti učí přemýšlet, ptát se a tvořit bez strachu z omylu. Učitel je průvodce, nikoli autorita stojící mezi studentem a poznáním.
Učení je dialog, živý proces sdílení zkušeností, idejí a kritické reflexe. Fakulta má být intelektuální prostor, který těží zároveň z reality profesionální praxe i ze světa idejí, vizí a teoretických rámců.
kvalita výuky a role ateliéru
Chci pracovat na zlepšení nejdůležitějšího předmětu našeho curricula – ateliérové výuky.
V senátu se zaměřím zejména na promýšlení nového studijního plánu s ohledem na kvalitu výuky
v ateliérech.
Mým cílem je podporovat:
- co nejefektivnější a nejpodnětnější ateliérovou práci,
- lepší integraci teoretických předmětů do praktické výuky,
- inovativní výukové metody, experiment, práci na modelu 1:1 i mezioborové spolupráce,
- kvalitní semináře a výměnné programy,
- mezinárodní kontakty a systematické získávání špičkových pedagogů.
inovace, kontinuita a otevřenost
Fakulta musí být místem, kde se přirozeně potkává inovace s tradicí:
- otevřeným novým myšlenkám, technologiím a trendům,
- citlivým k hodnotám, které dlouhodobě fungují,
- ochotným kriticky rozvíjet architektonickou disciplínu bez potřeby vše „začínat znovu“
Je důležité držet prst na tepu doby a sledovat, co se odehrává na místech, kde jsou napřed – a vhodné impulzy promyšleně přenášet k nám. Patří sem zejména:
- digitální technologie a AI,
- nové stavební technologie a experimenty v měřítku 1:1, nové materiály
- reuse, obnova a cirkulární ekonomika,
- sociálně inteligentní architektura a urbanismus,
- energetická efektivita a snižování CO₂.
Nebudu bořit to, co funguje. Budu ale usilovat o to, aby FA ČVUT byla školou, která kriticky rozvíjí vlastní tradici, posouvá hranice architektonického vzdělávání a zůstává inspirativním, otevřeným a mezinárodně relevantním prostředím.
Kdo jsem?
Na naší fakultě učím ateliér s Daliborem Hlaváčkem a Veronikou Tichou. Zajímám se o výzkum, udržitelnost a design-build projekty. V minulém volebním období jsem byl členem fakultního Akademického senátu a jeho legislativní komise.
Také jsem praktikující architekt. Mám rád jednoduché a dobře čitelné domy.
Jsem členem pracovní skupiny celoživotního vzdělávání České komory architektů a místopředseda spolku „Snesitelné bydlení v centru Prahy“, ve kterém se věnujeme dopadům turistifikace na bydlení.
Potřebuju věcem rozumět a dávat jim řád. Důležitá je pro mě spravedlnost.
Jak vidím Akademický senát FA?
Senát je místo, kde má akademická obec příležitost vést dialog – s vedením fakulty, ale především s ostatními vyučujícími i studujícími. Protože ta tajemná anonymní „Fakulta“, to jsme přece my všichni. Věci se nedějí samy od sebe, jsme to my, kdo je může navrhovat, ovlivňovat, mluvit o nich, občas se pohádat, nesouhlasit, hledat kompromisy. My vytváříme naši školu. Na nás záleží, jak bude úspěšná a jak se v ní budeme cítit. Bude jen tak dobrá, jak dobří budeme my. Musíme chtít to nejlepší a ze všech sil se o to snažit. To úsilí se nám vrátí.
V nadcházejících letech, v nichž bude pro vedení fakulty partnerem a případně oponentem právě ten senát, který teď volíme, budeme stát před několika výzvami. Tou největší je revize studijního plánu Architektura a urbanismus, která by měla naši školu posunout kupředu. Dalším důležitým tématem je celoživotní vzdělávání architektů a architektek, na kterém by se naše škola měla umět aktivně podílet.
Pokud budu do AS FA ČVUT opět zvolen, budu se v něm snažit dialog a partnerství povzbuzovat. Budu usilovat o to, aby naše škola byla férová, srozumitelná a bylo nám v ní dobře. Chci dál podporovat její co největší otevřenost a transparentnost. Rád bych i nadále šel příkladem v tom, že je to právě mladší generace architektek a architektů, kdo by se měl do chodu naší fakulty co nejvíc zapojovat a snažit se zlepšovat její kvalitu a fungování.
Na Ústavu výtvarné tvorby působím jako odborný asistent od roku 2014. Učím předmět Výtvarná tvorba III, kde pracujeme v reálném měřítku a s materiálem tak, aby studenti prostor nejen popisovali, ale skutečně ho zažívali. Každý semestr se setkávám s více než stovkou studentů druhého ročníku, ale z této pozice nemohu dění na fakultě přímo ovlivňovat. Kandiduji proto, abych mohl zkušenosti z výuky a každodenního kontaktu se studenty přetavit do konkrétních podnětů.
Jako pedagog se vnímám spíše jako průvodce. Chci podporovat citlivost k prostředí, odvahu přemýšlet jinak a hledat vlastní hlas, nejen osvojovat techniku. Tyto hodnoty vycházejí i z mé praxe konceptuálního umělce, architekta a stavitele – od Vršovické zahrady, přes Lesanku až po výstavy v pražských galeriích. Všechny mé projekty spojuje snaha hledat nové vztahy mezi prostorem, materiálem a člověkem.
V senátu bych rád otevíral témata, která dlouhodobě vnímám jako zásadní:
– reálná studijní zátěž a podmínky studentského života,
– lepší využití prostor fakulty a podpora vzájemného potkávání,
– větší propojení mezi ústavy i mezi českými fakultami architektury,
– posílení výtvarných a interdisciplinárních přesahů, spolupráce s okolními institucemi,
– rozvoj udržitelnosti na úrovni fakulty a koordinace materiálových zdrojů,
– systematická péče o naše absolventy, jejich zapojení i zpětnou vazbu.
Věřím, že fakulta má dobrý základ a mnoho otevřených témat, ale zároveň potřebuje citlivě reagovat na nové výzvy týkající se studentů i zaměstnanců. Rád bych k tomu aktivně přispěl.
Od roku 2023 jsem zaměstnán na Ústavu stavitelství II v sekci technických zařízení budov. Jsem tedy na FA poměrně nový. Mohu proto nabídnout pohled i z vnějšku fakulty.
Moje hlavní hesla:
PROPOJENÍ KRÁSY ARCHITEKTURY S KRÁSAMI TECHNOLOGIÍ V BUDOVÁCH
Jakkoli pracuji v čistě technickém oboru, považuji se za „latentního architekta“, neboť tento obor miluji a je mým hlavním koníčkem. Proto si troufám tvrdit, že jsem schopen najít konsenzus při komplexním návrhu budovy a vést dialog jak s architekty, tak se zástupci jednotlivých profesí. Tento přístup se snažím aplikovat i ve výuce a během konzultací bakalářských projektů. Podporuji proto tento dialog v rámci FA i mimo výuku.
OTEVŘENOST, PŘÁTELSKÉ PROSTŘEDÍ, DIALOG
Považuji se za liberála, který především ctí osobní integritu každého jednotlivce a jedná s lidmi jako se sobě rovnými. Budu proto vždy bojovat proti zneužívání moci, paternalismu, hraní si na vlastním písečku a diskriminaci, ať už na základě věku, původu, pohlaví či sexuální orientaci.
KONSENZUS > KOMPROMIS
Kompromis je mnohdy bolestivý výsledek nepovedeného dialogu. Preferuji vždy dojít ke konsenzu, kdy se nikdo ze zúčastněných stran necítí upozaděn.
DALŠÍ BODY PROGRAMU:
- Finanční motivace nadprůměrných studujících ke studiu v zahraničí
- Transparentní hodnocení SGS a SVK projektů
- Boj proti formalismu a přehnané byrokracii
- Podpora i nestudijních aktivit (kultura, sport)
- Digitalizace a redukce administrativy
- Prevence syndromu vyhoření u zaměstnanců – podpora správného poměru výuky, výzkumu a seberozvoje
- Tlak na růst mezd
- Podpora vzdělávání zaměstnanců – nové technologie, BIM, AI
- Spolupráce na výzkumných projektech napříč pracovišti i fakultami, propojení s firmami
- Redukce vizuálního smogu v prostorách FA.
V akademickém senátu fakulty architektury jsem působil v roce 1990 - 92 jako tehdejší zástupce studentů. Školu jsem dokončil v roce 1995 a po létech praxe ve vlastním ateliéru HŠH architekti jsem se do ní v roce 2013 vrátil jako vedoucí ateliéru na Ústavu navrhování I., kde působím se svou ženou Klárou. Společně jsme za dvanáct let přivedli k absolutoriu celkem 140 bakalářů a diplomantů. Největší radost nám dělá jejich schopnost uplatnit se v praxi a žít plnohodnotně svoje životy.
Jako školitel studentů doktorandského studia jsem zatím ve třech případech úspěšný nebyl. Doufám, že to vyjde na čtvrtý pokus. Zlepšení podmínek pro naše doktorandy je jedna z mých motivací pro vstup do senátu. Tou druhou motivací je otázka konkurenceschopnosti našich absolventů. Ačkoli zdaleka přesahuje působnost akademického senátu, domnívám se, že se pro ni přeci jenom něco udělat dá i z této platformy.
Svůj pohled na školu opírám jak o zkušenosti zevnitř, tak o zkušenosti praktikujícího autorizovaného architekta, účastníka i porotce mnoha soutěží, realizátora novostaveb i rekonstrukcí, někdejšího člena orgánů ČKA, a kritika resortismu státní správy. Angažmá v senátu fakulty je pro mě služba fakultě.
<ANO> studentským spolkům a aktivitám
→ angažovanost
<NE> bariérám při zahraničních cestách a stážích
→ světovost
<ANO> humanitním předmětům a diskusi
→ renesančnost
<ANO> ombudsmance a duševnímu zdraví
→ péče
<ANO> informování o práci senátu
→ transparentnost
<ANO> open-source technologii, <NE> Microsoftu
→ otevřenost
Na FA potřebujeme:
- o vystavěném prostředí a společnosti hodně vědět……………………………………….[výzkum a věda]
- dokázat s informacemi i vlastní myslí tvůrčím způsobem nakládat…………………………[kreativita]
- tyto vědomosti a dovednosti dokázat efektivně předávat i pěstovat………………..…[pedagogika]
- znovuobjevit socio-ekonomický rozměr naší profese……………………………………….[development]
- přítáhnout správné osoby a pěstovat naše manažérské schopnosti…………………….[leadership]
- rozvíjet naše spojení s praxí…………………………………………………..[aplikace a transfer vědomostí]
- jednat lokálně, myslet globálně, aspirovat universálně…………………………….[internacionalizace]
- nezapomínat přitom všem normálně žít…………………………………………….[celoživotní vzdělávání]
I TY BYS HO MĚL*-A VOLIT!
26-27. 11. 2025
FA: pevná, užitečná, krásná
Práce člena senátu fakulty je dána zákonem o vysokých školách 111/1998 SB. a vnitřními dokumenty školy.
Mým programem je dělat to, co je napsáno na plechovce. V pozici starého výra, který sleduje, kdy v lese něco není v pořádku a dá o tom vědět ostatním.
Budu se hlavně snažit napomoci změnám v novém programu studia, aby profil studenta všech stupňů odpovídal době, ve které žijeme – hlavně ve kterém budou žít absolventi všech úrovní studia..
Dialog mezi vedením školy a Senátem by měl být základem a zárukou pro spolupráci a vzájemnou důvěru v nejširším slova smyslu.
Nabízím své zkušenosti.
Po skončení mého mandátu děkana FA ČVUT v roce 2022 jsem chtěl využít svých zkušeností z vedení fakulty i předchozích angažmá v AS ČVUT i AS FA ČVUT a znova se zapojit do působení v samosprávných orgánech univerzity. V minulém volebním období 2022-25 jsem při působení v AS ČVUT získal pocit, že i nadále můžu být platným členem senátu zastupujícím fakultu architektury, a proto kandiduji i na další volební období. Nedávno jsem se na sklonku tohoto funkčního období z pozice náhradníka zapojil i do práce v AS FA ČVUT.
Předpokládám se nadále věnovat zejména těm oblastem, kterým jsem se věnoval dříve – výstavbě a rozvoji včetně výuky i hospodaření školy i fakulty.
Jsem pedagožka a designérka působící na Ústavu designu FA ČVUT. Věnuji se otázkám udržitelného navrhování, spolupráci s průmyslem a integraci nových technologií (včetně AI) do výuky designu.
V akademickém senátu působím od února 2022, kde jsem součástí Studijní komise. Jsem členkou Rady RUV za design, Ediční rady a komise Interní soutěže FA v rámci IP. Aktivně se tak podílím na formování studijních plánů, hodnocení tvůrčí činnosti a podpoře publikačních aktivit fakulty
Usiluji o hlubší integraci designu do celofakultních struktur a o rozvoj spolupráce mezi designem, architekturou a dalšími disciplínami. Úspěšné společné projekty potvrzují, že mezioborová spolupráce posiluje prestiž fakulty i její viditelnost.
KVALITNÍ A ŽIVÁ VÝUKA
Chci se dále podílet na kultivaci studijních plánů. Rozvíjet odbornou kvalitu výuky a pružně reagovat na aktuální témata, potřeby studentů i požadavky praxe.
ODBORNOST A LIDSKÝ PŘÍSTUP
Věřím ve výuku, která kombinuje vysoké profesní nároky s podporou, otevřenou komunikací a respektem k individuálním potřebám studentů. Cílem je vést studenty k samostatnému uvažování, kritické reflexi a hledání vlastního autorského postoje.
OTEVŘENÁ FAKULTA
Podporuji kroky současného vedení směřující k posilování inkluzivního, podnětného a spolupracujícího prostředí. Považuji za přínosné zapojovat studenty do formování podmínek jejich studia a podporovat otevřený dialog napříč školou.
MÝM CÍLEM JE, ABY FAKULTA BYLA INSPIRATIVNÍM PROSTŘEDÍM, KTERÉ PŘIPRAVUJE STUDENTY NA VÝZVY SOUČASNÉ PRAXE I SPOLEČNOSTI.
V AKADEMICKÉM SENÁTU CHCI BÝT KOMUNIKAČNÍM PROSTŘEDNÍKEM MEZI:
STUDENTSTVEM – VYUČUJÍCÍMI – VEDENÍM FAKULTY
Na Fakultě architektury se pohybuji již 13let. Za tu dobu člověk vysleduje jak pozitivní, tak negativní momenty jejího fungování. S příchodem staronového děkana škola zažila renesanci, znovu se nadechla a více otevřela nejen veřejnosti, ale také studujícím. Rád bych tento proces podpořil a zároveň se zaměřil na (ne)viditelné aspekty každodenního fungování.
Akcent na reflexi
Autorská tvorba studujících by měla vycházet z kritické reflexe dějin (nejen) architektury a být založena na pevných humanitních a vědeckých základech. Jen tak se historie nebude opakovat, vytvoří se k ní zdravý respekt a stane se základem pro soudobou svébytnou architekturu, design a vztah ke kulturní a přírodní krajině.
Akcent na provázanost
Studující musí během studia plnit řadu povinností, které pro ně především v prvních letech studia nemusí působit vzájemně provázané. Ideální stav představuje reflektování aktuálního ateliérového zadání v rámci plnění teoretických předmětů a zároveň adekvátnost nároků ateliérové tvorby vůči běžné výuce. Cílem je vytvářet individuální zadání odpovídající jak osobnostním, tak profesním zájmům studujících.
Akcent na prostředí
S narůstajícím počtem studujících rostou nároky na vyučující. Především u společných oborových předmětů by měl být zastropován maximální počet studujících. Vyučující a zaměstnaní postrádají zázemí pro odpočinek či stále plnohodnotný dětský koutek. Zcela chybí funkce personalisty/ky, která by řešila jejich profesní individuální zájmy rozvoje.
Akcent na vlastní život
Zřízení Multisportky i pro vyučující a zaměstnané, protože jen čistá hlava je zdravá hlava.
Akcent na prezentaci
Na Fakultě architektury probíhá řada výzkumů a odborné činnosti, která zůstává ukryta jak uvnitř instituce mezi jednotlivými pracovišti, tak vně vůči mezinárodním partnerů. Fakulta jako přední vysokoškolská vědecká instituce by měla tyto výsledky reprezentovat.
Senát je pro mě především o vedení dialogu mezi studenty, vyučujícími a vedením fakulty.
Kromě dvouleté pauzy jsem s FA ČVUT od začátku studia na vysoké škole propojený dodnes. Po dokončení doktorského programu jsem plynule přešel z role studenta do role vyučujícího. To, že jsem s naší fakultou stále spjatý je proto, že mi to dává smysl. Vážím si její kvality a přátelského prostředí. Po řádce let v roli pedagoga bych se rád aktivněji zapojil do dialogu napříč fakultou, a proto kandiduji do akademického senátu.
Mým hlavním cílem je podílet se na hledání společné cesty. Pestrost názorů a nacházení konsenzu, to je z mého pohledu jedna z nejdůležitějších součástí rozhodování akademického senátu.
Architekturu vnímám jako racionální propojení mezi tvůrčí a technickou složkou navrhování. Mé působení na Ústavu stavitelství I souzní s tímto pohledem. Stavba je souborné dílo, na kterém se podílejí různé profese, které se musí vzájemně respektovat. Bez vzájemného respektu všech zúčastněných se nelze dopracovat ke zdárnému výsledku. To platí nejen v architektuře, ale i v každém běžném každodenním rozhodování. Tento můj pohled nejen na architekturu i výuku bych v akademickém senátu rád zastupoval. Mou profesní vášní je dřevo, dřevostavby, dřevěná architektura a vše kolem toho
Mým letitým mottem je Ferlinghettiho „Open Eye, Open Heart“. To by ale pro práci v akademických senátech nestačilo, přidávám proto výrok připisovaný Jamesi Gibbsovi, palladiánskému architektovi první poloviny 18. století, s jehož stavbami se můžeme setkat kromě Londýna i v Cambridge nebo v Oxfordu: „Architectural Variability Thanks to Structural Reliability“, který jsem si dovolil mírně modifikovat doplněním „Educational Variability…“ Pokud navrhneme spolehlivou nosnou konstrukci (nebo spolehlivou studijní strukturu…), uvolní se nám ruce pro různorodou architektonickou tvorbu (nebo variantní výuku). Tento fakultní senát totiž bude důležitý nikoliv tím, že by měl volit nového děkana, ale tím, že by měl krom mnoha jiných povinností projednávat a schvalovat i nové principy výuky na FA, včetně zavedení bakalářského studia v angličtině. Obdobně tak nový univerzitní senát bude důležitý nikoliv tím, že by měl volit rektora, ale tím, že bude uvádět v život, opět kromě mnoha svých jiných povinností, nové postupy k dosažení mezinárodní excelence ve vědě a výzkumu a na to navázané studijní programy v rámci svých institucionálních akreditací. Jsme veřejná vysoká škola a zároveň největší škola architektury v České republice, obdobně ČVUT je největší tuzemskou technikou; směrem ke společnosti tak máme vysokou zodpovědnost jak za rozvoj technické excelence, tak za inovativní, ale strukturálně ukotvenou výuku a za její kapacitní realizovatelnost. Práci v obou akademických senátech chápu především jako synergickou službu akademické komunitě, jíž tímto nabízím své dosavadní vzdělání a zkušenosti (též: https://www.fa.cvut.cz/cs/fakulta/lide/371-martin-pospisil/zivotopis).
Architektura nemůže být bez stavitelství a stavitelství bez architektury
Kvalita architektury vyrůstá z rovnováhy mezi tvůrčím konceptem a technickou realitou. Architektura není jen výtvarným uměním, ale také technickou disciplínou založenou na znalosti materiálového a technického řešení. Také stavitelství dosahuje svých nejvyšších kvalit v propojení s prostorovým myšlením, kompozicí a kulturním rozměrem architektury.
Mým cílem je posílit propojení výtvarných a technických oborů ve výuce a v komunikaci mezi ústavy.
Hlavní cíle
- integrovaná výuka architektury a stavitelství
- komunikace mezi ústavy a mezi generacemi
- propojení výuky s praxí
- atraktivní výuka pro všechny studenty
Pozemní stavitelství není strašák, ale opora architekta
- technické předměty nejsou překážkou kreativity, ale základem sebevědomého návrhu
- technika není limit, ale spoluhráč v tvůrčím procesu
- architekt, který rozumí principům konstrukce, má větší svobodu tvořit
Jak na to?
- lepší provázání výuky stavitelství s ateliérovou tvorbou
- srozumitelnější a vizuální výuka
- výuka v dialogu architekta a inženýra – architekt vysvětluje záměr, inženýr předkládá možnosti, jak jej zkonstruovat
Závěr
Podporuji fakultu, která hledá syntézu – ne hranice. Fakulta architektury by měla být místem, kde jsou umění a technika přirozenými partnery a ne navzájem oddělenými disciplínami. Chceme-li vychovávat architekty schopné tvořit smysluplnou architekturu, spojme architekturu se stavitelstvím.
Podporuji výuku, která propojuje teoretické znalosti s ateliérovou tvorbou, ukazuje smysl techniky v architektuře a pomáhá studentům stát se sebevědomými tvůrci, kteří rozumí tomu, co navrhují.
Taková výuka zvyšuje kvalitu prací během studia, ale především zlepšuje uplatnění absolventů v běžné praxi, kde je schopnost spojit estetiku a konstrukční kvalitu klíčová pro realizaci i těch nejodvážnějších architektonických návrhů. Usiluji o to, aby se výuka stavitelství na fakultě nestala překážkou, ale mostem mezi nápadem a skutečností.
Škola vyvážená
Dobrá páteř, svaly i kůže
Dovnitř:
Přípravné předměty (nešťastně nazývané teoretické) vnímat jako systém, jako pevnou kostru, předevšim páteř.
Na ni Ize úspěšně skloubit umělecké kreativní dílo - obrazné tělo pak „dobře drží."
Bez systému, bez kostry nemůže tělo držet, potácelo by se, hroutilo. S páteří je ohebné, ale drží pohromadě. Pouhé nahodile rozptýlené kosti nedrží.
U ryby také máme jak systémovou páteř tak i podle potřeby rozptýlené další kosti, ale ty samy o sobě nestačí.
Naopak tělo není jen kostra, nejsme přece utilitaristé a ultrapragmatici.
Nakonec kostra vidět není, ale je tam.
Navenek:
Máme co dát i v době studií jako fakulta - ať již praktickými řešeními, tak výzkumem. Šanci pro zájemce kreativní, praktické i výzkumně zaměřené, dosáhnout ve zvoleném směru dále. A být přitom užiteční. Pro hlubší zájemce pak proces pak už není jen výuka, ale spolupráce.
Práci pro AS chápu jednak jako
- průběžné plnění povinných a aktuálních úkolů, které pro chod fakulty zjišťuje
- jako řešení aktuálních témat, které vedení fakulty nebo senátoři do programu jednání v průběhu času na přinášejí
- jako diskusi o dlouhodobějším směřování školy
Přístup k těmto činnostem chci založit na osobním krédu jehož stěžejní akcenty jsou vyjádřeny v následných bodech:
KVALITA ŠKOLY
založená nejen jak na kontinuitě existující výuky, ale i na její obsahové i formální aktuálnosti, mimo jiné ve smyslu šířeji pojatého časového nadhledu směrem do budoucnosti, který odpovídá předpokládanému budoucímu uplatnění absolventů nejen v jednotlivých létech po ukončení studia, ale i delším časovém horizontu odpovídajícím (ne) očekávaným změnám společnosti
PODPORA POSITIVNÍ ATMOSFÉRY UVNITŘ ŠKOLY
založen na vzájemné kolegialitě, respektu i důvěře všech součástí akademické obce vedoucí k účinné spolupráci, jako potřebné podmínce plnohodnotného akademického života
SPOLUVYTVÁŘENÍ “KULTURY KONCENSU“
v dnešní často značné názorové různorodosti jde o hledání toho, co a jakým způsobem spojuje akademickou obec tak, aby případné názorové odlišnosti byly ve výsledku přínosem
UVÁŽLIVÉ, NESTRANNÉ ROZHODOVÁNÍ (jako dominantní část práce senátu)
uvážlivé, nezaujaté, vyvážené, respektující šíři daného názorového pole
UPLATNĚNÍ ZKUŠENOSTÍ
získaných v průběhu dlouholeté výuky a opakovaným působením i vedením Akademického senátu také v nastávajícím volebním období
Senát musí být pro vedení partnerem a místem konstruktivních a podnětných debat.
Naší fakultou jsem prošel jako student magisterského i doktorského stupně, znám ji i jako pedagog, proděkan a předseda Akademického Senátu FA. Potřeby povolání architekta si uvědomuji z vlastní praxe. Veškeré tyto zkušenosti se budu snažit při svém rozhodování zúročit.
Jako pedagoga a architekta z praxe mě zajímá větší prolnutí ateliérové výuky s ostatními vyučovanými předměty. Budu se snažit být konstruktivním oponentem zejména při revizi studijního plánu.
Senátorství vnímám jako službu a budu se snažit ji dělat tak, jak nejlépe budu umět.
Jsem mladý architekt s technickou specializací a kandiduji do Akademického senátu FA ČVUT, protože chci přispět k tomu, aby studium bylo srozumitelnější, smysluplnější a lépe provázané s reálnou architektonickou praxí.
Rád bych podpořil větší propojenost jednotlivých předmětů tak, aby studenti nemuseli dělat duplicitní nebo zbytečnou práci a aby na sebe jednotlivé výstupy navazovaly. Studijní plán by měl být logický a podporovat integraci technických, koncepčních i kreativních disciplín.
Usiluji o omezení administrativní zátěže, která studium i výuku často brzdí. Méněbyrokracie znamená více prostoru pro tvorbu, dialog, výzkum i osobní rozvoj.
Chci také aktivně prosazovat lepší podmínky pro studium v zahraničí —jednodušší administrativu, lepší informovanost, jasnou podporu a motivaci vyjet. Zkušenost z jiného prostředí posiluje profesní sebedůvěru a obohacuje celou fakultu.
Mým cílem je, aby se fakulta více zaměřila na integrovaný a šetrný návrhpodpořený kvalitním technickým řešením. Architektura budoucnosti potřebujemezioborové myšlení, nové technologie a odpovědný přístup k prostředí.
Pokud chcete fakultu, která drží krok s dobou a zároveň respektuje její tradici, budu rád za váš hlas.
Proč kandiduji do Akademického senátu FA? Rád bych využil své dlouholeté zkušenosti z působení na Fakultě architektury – jako vedoucí ústavu, řešitel vědeckých projektů, pedagog a dříve také sedm let proděkan pro rozvoj a výstavbu – k tomu, aby fakulta lépe reagovala na nové výzvy.
Chci se zaměřit především na témata, která mě dlouhodobě trápí. Jako senátor bych usiloval o posílení významu a kvality doktorského studia a vědecko-výzkumné činnosti, o zlepšení podmínek pro teoretickou výuku a o rozšíření nabídky specializací v rámci magisterského studia. Podporoval bych rovněž mezifakultní i mezinárodní spolupráci ve výuce a výzkumu.
A to vše pokud možno v klidu, v míru a s trochou humoru.
Na fakultě působím 12 let jako vedoucí Ústavu výtvarné tvorby, ze své funkce jsem zodpovědný kromě fungování ústavu a výuky za talentovou část přijímací zkoušky, pravidelně se účastním kolegií.
Školu vnímám jako organismus a zároveň složitou konstrukci. Je to konzervativní prostředí se sklonem k rigiditě. Rád bych pomohl vzniku nového učebního plánu a jeho začlenění do systému tak, aby proběhlo rychle a efektivně a přispělo k optimalizaci studijní zátěže.
Hlavním důvodem, proč se hlásím do Senátu, jsou varující výsledky průzkumu psychického zdraví studentů, který provedla paní ombudsmanka. Rád bych v tomto ohledu pomohl k nápravě.
Chtěl bych prosadit začátek vyučování od 9:00 a co nejdříve začít se snižováním studijní zátěže v bakalářském studiu.
Za Ústav výtvarné tvorby potřebuji udělat několik změn, které by měly začít platit v příštím školním roce 2026/27. Jedná se o dva kredity za kreslířskou praxi a zřízení kreditového workshopu Grafický design v prvních dvou semestrech. Také je třeba zrevidovat obsah a průběh přijímacích zkoušek včetně talentové části a jejich bodového hodnocení. Dále potřebujeme zajistit dostupné grafické programy pro studenty.
Struktura předmětů by měla odpovídat tomu, že profese architekta spočívá spíše na dovednostech a vlastnostech než na znalostech a vyžaduje psychicky stabilní jedince. Důležitá je schopnost komunikovat a pracovat v kolektivu, schopnost kompromisu, empatie, řešení problémů ve prospěch celku. Dále schopnost improvizovat, vytvářet hypotézy a varianty, schopnost analyzovat výsledky své práce a učit se z chyb i úspěchů. Mojí vizí je moderní škola, do které chodí studenti s radostí.
Díky každodennímu kontaktu se studenty — od přijímaček do bakalářského stupně studia, přes výuku v bakalářském i magisterském studiu, až po státnice a obhajoby — mám přehled o tom, jak studium na fakultě reálně probíhá. Vidím, s čím se studenti potýkají, co potřebují a kde se systém může zjednodušit. Mám tak poměrně přesnou představu o tom, jak může fakulta reagovat na změny ve společnosti i v oboru.
Moje zkušenosti
Účastním se mezinárodních odborných konferencí v rámci Evropské platformy pro bydlení ENHR a to mi umožňuje přinášet aktuální trendy a témata, která se dotýkají podoby měst a obecně prostředí, ve kterém žijeme.
Zkušenost z veřejného sektoru — především z práce pro městskou část nebo z projednávání Metropolitního plánu — mi dává představu o tom, jaké úkoly architekti a urbanisté v praxi řeší a jak se rodí zadání, která formují podobu měst.
Tyto dvě roviny se ve výuce i v senátu vzájemně doplňují.
Co chci prosazovat dál
- Srozumitelnější výuku a jasná pravidla
Chci, aby bylo zřejmé, co se kde učí a jaké jsou požadavky.
- Dotažení reformy studijního plánu
Včetně „vyčištění“ předmětů, aby měly jasné podmínky, výstupy a logicky na sebe navazovaly.
- Lepší orientace studentů ve studiu
Aby dopředu věděli, co je čeká v jednotlivých kurzech, mohli si plánovat čas a rozdělit si zátěž.
- Silnější zpětnou vazbu
Pravidelný prostor pro podněty studentů i učitelů a jejich skutečné zapracování.
- Lepší propojení fakulty s praxí a veřejným sektorem
Zapojení témat, partnerů i zkušeností, které reflektují realitu současné praxe.
- Spolupráci napříč předměty
Vytváření výukových bloků a vazeb mezi kurzy, aby se znalosti opakovaly promyšleně, ne duplicitně.
AS FA ČVUT – Komora studentek a studentů
Oskar Hazlinger
Ako architektom a dizajnérom nám je zverená zodpovednosť riešenia moderných problémov spoločnosti. Aby sme túto prácu vedeli vykonávať naplno, potrebujeme vedieť spolupracovať v prostredí, ktoré nás podporuje.
Som študentom prvého ročníka bakalárskeho odboru Design. Práve teraz je ten moment, keď vidím fakultu takú, aká skutočne je — bez filtra a bez zabehnutých zvykov. A preto sa chcem ozvať.
So skúsenosťami zo strednej školy, kde som pôsobil v študentskom parlamente dva a pol roka, som mal možnosť nazbierať dostatok skúseností na to, aby som vedel zrealizovať nižšie uvedené návrhy.
Komunikácia
- Komunikácia medzi vedením a študentmi fakulty je večne diskutovanou témou. Na začiatok by som sa pokúsil obnoviť instagramový účet AS FA, kam by študenti mohli posielať svoje návrhy s vedomím, že ich nápady budú vypočuté.
- V našom technicko-umeleckom odbore neexistuje zlý nápad – len iná perspektíva. Študentské nápady sú tak najväčšou komoditou a zároveň prostriedkom rozvoja fakulty.
Prostredie
- Prostredie fakulty napriek svojmu veľmi peknému prevedeniu stále pôsobí chladne. Inštalovaním na údržbu nenáročnej flóry môžeme spríjemniť pobyt na jej chodbách.
- Problém fajčenia pred vchodom by som riešil inštalovaním popolníkov pred Archicafé – dym by nevchádzal dnu a fajčiari by tiež mali svoje miesto.
- Upravenie dĺžňa nad vchodom do fakulty na slove Technické, vzhľadom na dôležitosť deskriptívnej geometrie v našom odbore by takáto zmena len pomohla.
- Počas neskorých večerných hodín sú niektoré schody ťažko viditeľné aj napriek zvýrazneniu – tento problém možno vyriešiť nálepkami.
Rast
- Granty tvoria dôležitú časť financovania vysokých škôl. Oboznámením študentov s ich fungovaním nielen obohatíme študentov samotných, ale vytvoríme aj možnosť, aby fakulta tento proces viac zefektívnila a štandardizovala.
Ako?
- Dobrovoľnými prednáškami, krátkymi videami, príspevkami na budúcom Instagrame alebo implementovaním do projektových zadaní.
Na základě zkušeností získaných během roku působení v AS FA chci:
- zasazovat se o férové přijímací řízení na navazující magisterské studium pro absolventy FA
- podílet se na případné revizi Bc. studijního plánu A+U v rámci Komise studijního plánu
- vyjadřovat svůj názor ve prospěch přívětivosti fakulty k studujícím a pracovníkům, dle svého nejlepšího vědomí a svědomí
FA ČVUT vnímám jako prostředí s velkým potenciálem propojit výuku, výzkum i osobní růst. Ráda bych se aktivně podílela na vytváření prostoru pro otevřenou diskuzi a sdílení zkušeností napříč ročníky, ateliéry, předměty i mezi dalšími fakultami a univerzitami.
Spolupráce a propojení
Fakulta by měla být místem, kde se studenti učí spolu, ne proti sobě, a kde nacházíme síli v tom, že řešíme problémy společně. Ráda bych podpořila větší množství projektů a workshopů, které rozvíjejí týmovou práci a komunikaci napříč obory a přístupy. Pro doktorandy vidím přínos v propojování výzkumných témat a širším sdílení výstupů i zkušeností – ideálně v rámci samostatné zastřešující platformy. Spolupráci vnímám jako hodnotu, ne kompromis.
Hledání vlastní cesty
Každý z nás přirozeně tíhne k určitým oblastem a má své silné i slabé stránky. Fakulta by měla umět podpořit individuální směřování, pomoci studentům objevit jejich silné stránky a bez stigmatu pracovat na těch slabších. Při týmové práci tak jednotlivci lépe uplatní své kvality a vzniká silnější celek. Ráda bych podpořila přístup, který oceňuje odvahu říct si o pomoc a pracovat na sobě v rámci spolupráce, ne izolovaně.
Zahraniční přesah
Z vlastní zkušenosti vnímám zahraniční pobyt jako jeden z největších přínosů vysokoškolského vzdělání. Ráda bych podpořila zájem o zahraniční zkušenosti, ať už formou delších pobytů, kratších pracovních skupin či společných workshopů. Zároveň vidím velký potenciál v tom, aby studenti své zahraniční poznatky aktivně přenášeli zpět na fakultu a obohacovali naše prostředí. Tím z nich můžeme těžit všichni.
Věřím, že fakulta může být místem, kde se méně soustředíme na vzájemné srovnávání a více se navzájem inspirujeme, spolupracujeme a rozvíjíme své myšlení i vztah k okolnímu světu.
PRAXE / AKADEMICKÝ SVĚT
Jako doktorandka se opírám o vědecká data a racionální poznatky. Jako projektující architektka vidím, jak se tato data střetávají s realitou, kde rozhodnutí často ovlivňují jiné, méně měřitelné faktory.
STUDUJÍCÍ / PEDAGOG
Pohybuji se mezi studenty i mezi pedagogy. Díky výuce předmětu Nauka o stavbách vnímám potřeby studentů, zároveň čerpám ze zkušeností pedagogů a mapuji systémová nastavení. Účast na přijímacích zkouškách i obhajobách mi dává ucelený pohled na evoluci uchazeče v absolventa.
CÍLE V AKADEMICKÉM SENÁTU
Věda a výzkum
- podpora doktorského studia FA s důrazem na specifika výzkumu architektonických, urbanistických a příbuzných oborů, důraz na přenos do praxe (aplikovaný výzkum)
- věda je (stejně jako architektura) týmovou záležitostí, proto je nutné propojovat doktorandy, sdílet vzájemně zkušenosti a podporovat mezioborovou a mezifakultní spolupráci
Vzdělávací činnost
- profil absolventa/absolventky FA na prahu technologické revoluce – jaké jsou jeho klíčové dovednosti, znalosti? A jak jsou přenášeny do nových studijních programů?
- provázanost výuky napříč předměty i ateliéry, aby studenti chápali smysl a spojitost jednotlivých složek architektury
Jako student „menšinového“ oboru na této škole bych se chtěl pokusit o zvýraznění dvou menších oborů- Design a Krajinářská architektura. Rozšířit seznam míst v Evropě i mimo ní, kam se mohou studenti přihlásit. Chtěl bych pomoct vytvořit více příležitostí, jak propojit naše tři skvělé obory. Dát studentům více prostoru v mezioborovém myšlení a spolupráci s ostatními programy. Aby se na škole konalo víc takových workshopů jako je FA kolem dokola. Volby do fakultního akademického senátu vnímám jako ideální možnost poznat naši školu i z organizačního hlediska. Tuším, že můj skromný „volební program“ ani zdaleka neobsáhne většinu potřeb našich studentů a tak jsem připraven fungovat jako otevřená spojka mezi akademickým senátem a studentstvem.
Na závěr bych chtěl dodat, že moji kandidaturu vnímám stejně tak nečekaně jako ti, co se dozvěděli, že jsem na naší škole noFÁčkem.
Volebný program
Som študent tretieho ročníka bakalárskeho programu AU a členom SPA. Často ma môžete vidieť s foťákom v ruke alebo vo štvrtky za výčapom pri jeleňovi. Čas vo vedení spolku mi ukázal, ako fakulta funguje zvnútra a čo študenti naozaj potrebujú.
Chcem zlepšiť komunikáciu medzi vedením fakulty a študentmi. Potrebujeme priestor, kde sa podnety nestratia a kde vedenie jasne odpovedá na otázky, ktoré medzi nami rezonujú. Zároveň verím, že študenti majú mať jednoduchší prístup k informáciám. Patrí sem sprístupňovanie záznamov prednášok už počas semestra, transparentné štatistiky prihlasovania do ateliérov či zrozumiteľné informovanie o tom, kam fakulta smeruje a o čom sa v senáte diskutuje.
Plne podporujem rozšírenie možnosti vycestovať na Erasmus už pre študentov bakalárskeho štúdia. Je to skúsenosť, ktorá dokáže výrazne obohatiť naše vzdelávanie, a preto by nemala byť limitovaná len magisterským ročníkom.
Myslím si, že cvičenia by mali viac vychádzať z našich ateliérových projektov, nie z abstraktných príkladov. Práca s vlastným návrhom dáva väčší zmysel, prirodzene prepája predmet s ateliérom a často vedie aj k lepšími, aj keď možno náročnejším, výsledkom. Zároveň verím, že skúšky by mali preverovať schopnosť informácie používať, nie len si ich pamätať. V praxi máme zdroje vždy poruke. Preto považujem za zmysluplné umožniť pri skúškach prácu s vlastnými poznámkami a podkladmi.
Chcem prispieť k tomu, aby bola fakulta otvoreným a férovým prostredím v ktorom sa dá efektívne pracovať, učiť aj tvoriť.
Kdo jsem?
Jsem studentkou třetího ročníku bakalářského programu A+U. Na fakultě jsem také aktivní v Difadle a pěveckém sboru Musa, v rámci univerzity v Pěveckém sboru ČVUT.
Kvůli čemu jsem se rozhodla kandidovat? Na FA si přijdu jako doma a chci se podílet na jejím fungování, aby i nadále zůstávala lidská a otevřená pro všechny. Uvědomuji si, že to není samozřejmost a že za tím stojí spoustu vnější i niterné práce mnoha osob, ke které ráda přispěju svým dílem.
Mám nějaký konkrétní program?
Hodlám se především podílet na zdravém fungování fakulty v běžném chodu, v jehož rámci je třeba dělat množství stěží viditelné, byť důležité práce. Ale samozřejmě k tomu patří i vstupování do diskuzí s novými myšlenkami od studentů. Mezi mé momentální úvahy patří návrh na diskuzi o navýšení počtu studentských realizací a navázání spolupráce s Kanceláří udržitelnosti ČVUT.
Moje vize
Chci být aktivním hlasem studentů i pedagogů. Akademický senát vnímám jako prostor pro otevřenou diskusi, konstruktivní kritiku a hledání řešení, která posouvají naši fakultu kupředu.
Priority programu
1. Transparentní komunikace a otevřenost
- Aktivně naslouchat studentům i vyučujícím, sbírat jejich podněty a přenášet je do senátu.
- Zlepšit informovanost o rozhodnutích senátu – jednoduché shrnutí pro studenty (např. newsletter, sociální sítě).
2. Ekologická odpovědnost ve výuce
- Snížit ekologickou zátěž ateliérů a výuky (omezení plýtvání materiály, podpora recyklace).
- Podporovat digitální formy prezentací a konzultací tam, kde to dává smysl.
3. Viditelnost práce ústavů
- Propagovat výsledky a projekty jednotlivých ústavů směrem ke studentům i veřejnosti.
- Organizovat tematické prezentace, výstavy nebo online showcase.
4. Podpora exkurzí a propojení s praxí
- Vytvořit lepší podmínky pro exkurze spojené s výukou (např. finanční podpora, koordinace termínů).
- Navázat spolupráci s institucemi a firmami pro odborné návštěvy.
5. Kultura dialogu
- Oponovat, argumentovat a hledat kompromisy – nejen přikyvovat.
Vést diskusi s respektem k různým názorům, ale s cílem zlepšovat prostředí fakulty.
Proč kandiduji?
Protože věřím, že fakulta může být ještě otevřenější, ekologičtější a propojenější s praxí. Chci být aktivní součástí změny.
prosinec 2021 - dosud: člen AS FA ČVUT
květen 2022 – dosud: člen Kolegia děkana
listopad 2022 – dosud: člen Komise pro rovné příležitosti
AR 19/20: ZAN Buřičová – Králík
ZS 2021: Ateliér Kohout – Tichý
LS 2022: Ateliér Girsa – Čtverák
AR 22/23: Ateliér Kohout – Tichý
ZS 2024: Ateliér Girsa – Čtverák
LS 2025: Ateliér Seho – Poláček
LS 2025: Ateliér Fingerová – Hušková
ZS 2025: Ateliér Vojtík – Záhora
Co se už za čtyři roky v AS FA ČVUT povedlo:
- komunikovat s vedením, nebýt mu jen opozicí, ale především partnerem,
- zorganizovat workshop na návrh zásobníků na menstruační pomůcky a zajistit jejich umístění na toalety nejen na FA, ale i na další fakulty ČVUT,
- podílet se na novém systému zapisování do ateliérů a výběru škol na Erasmus,
- shromažďovat a předávat zpětnou vazbu k provozu kavárny ArchiCafé,
- otevřít diskuzi o procesu a podobě plánované budově v kampusu ČVUT pro FIT.
Jaké své úkoly bych rád dokončil:
- zlepšení přístupnosti psychologické poradny CIPS ČVUT (včetně lepšího nastavení jejího financování) a prevence psychického přetěžování studentů,
- ukotvení exkurzí do dokončených i rozestavěných budov jako standardní součást výuky jednotlivých předmětů,
- zřízení stání pro kola a zázemí pro cyklisty přímo u Nové budovy ČVUT,
- osazení fotovoltaických panelů na střechu Nové budovy ČVUT,
- redukci odpadu a jednorázových obalů z ArchiCafé, ale i dalších provozů školy,
- rozšíření studentské komory AS FA ČVUT z pěti na šest zástupců studentů.
S jakými tématy hodlám přijít v AS (FA) ČVUT:
- vyhlášení architektonické soutěže na budovu C pro FIT ČVUT,
- rekonstrukce veřejného prostoru v kampusu ČVUT a revitalizace Engelova pásu,
- zamezení vjezdu do pěších zón a nelegálnímu parkování v kampusu pomocí taktického urbanismu,
- zřízení dětské skupiny na ČVUT a kanceláří pro pracující s dětmi na fakultách,
- založení FA Collaboratory pro spolupráci FA ČVUT se soukromým sektorem.
Budu vděčný za možnost ve svých iniciativách pokračovat.
AS ČVUT – Komora akademických pracovníků a pracovnic
Henri Achten
Kdo jsem
Jsem Holanďan, který již více než 20 let pracuje na Fakultě architektury ČVUT. Studoval jsem architekturu na TU Eindhoven. Fascinuje mě využití počítačů v (architektonickém) designu. Zabývám se výzkumem VR, kresbou, kolaborativním designem, interaktivní architekturou, umělou inteligencí a mnoha dalšími tématy. Miluji architekturu, design a umění. Mám rád hudbu od klasické po heavy metal, hry, SF (samozřejmě), fantasy a filozofii.
Můj pohled
V senátu se chci zaměřit na „horizontální univerzitu“; pevně věřím v propojení napříč fakultami, ale také v propojení napříč ČVUT a propojení mezi univerzitami po celém světě. Musíme prolomit vertikální struktury, abychom mohli řešit výzvy, jako jsou Sustainable Development Goals, multidisciplinární týmová práce, robotika, umělá inteligence, Rapid Prototyping a moderní vzdělávání a výzkum. Praha je jedno z nejkrásnějších měst na světě. To dává naší fakultě a ČVUT neuvěřitelnou výhodu při přilákání studentů, ale nestačí to k tomu, aby se naše škola dostala mezi nejlepší školy. Musíme se také stát atraktivním místem pro kvalitní vzdělávání, výzkum a kariérní příležitosti jak pro Čechy, tak pro ostatní.
Horizontální univerzita tedy znamená také systematické navazování kontaktů s jinými univerzitami v zahraničí a zvyšování atraktivity školy jako místa pro práci. Pro mě jsou důležité následující oblasti: internacionalizace, kvalita a integrace výzkumu, inovace ve vzdělávání a také profesní rozvoj. Jako senátor bych hledal tyto příležitosti k posílení fakulty a školy.
Proč já?
Mám třicetileté zkušenosti s mezinárodním výzkumem. Jsem aktivní v sítích, jako jsou eCAADe, CAAD Futures, ACADIA, CAADRIA a v posledních letech také EAAE. Na ČVUT jsem úspěšně vedl 14 doktorandů a byl jsem zkoušejícím u 16 doktorandů v zahraničí. Na fakultě jsem vedl 40 absolventů diplomových studií. ČVUT je již více než 5 let členem Evropské univerzitní aliance EuroTeQ, v rámci které koordinuji Collider pro všechny studenty ČVUT.
Po skončení mého mandátu děkana FA ČVUT v roce 2022 jsem chtěl využít svých zkušeností z vedení fakulty i předchozích angažmá v AS ČVUT i AS FA ČVUT a znova se zapojit do působení v samosprávných orgánech univerzity. V minulém volebním období 2022-25 jsem při působení v AS ČVUT získal pocit, že i nadále můžu být platným členem senátu zastupujícím fakultu architektury, a proto kandiduji i na další volební období. Nedávno jsem se na sklonku tohoto funkčního období z pozice náhradníka zapojil i do práce v AS FA ČVUT.
Předpokládám se nadále věnovat zejména těm oblastem, kterým jsem se věnoval dříve – výstavbě a rozvoji včetně výuky i hospodaření školy i fakulty.
Co je velký akademický senát (CVUT) a proč kandidovat tam?
Vnímám ČVUT jako menší okresní město s množstvím nezávislých částí/čtvrtí, to vyžaduje vedení a jedním z jeho orgánů je tzv. velký senát.
A jako architekt, který pracuje ve městech i pro města, mám dojem, že dává smysl abych se podílel i na jeho fungování. Jistě s vědomím a jako ambasador naší fakulty, ta má také senát, ale v něm věřím zkušeným a erudovaným senátorům, např. z našeho Ústavu Stavitelství I…
Proč já, co nabízím?
A troufám si říci že po 25ti letech praxe ve stavebnictví, developmentu, chození po komisích samospráv, i občasném kontaktu s politikou; mám představu jak takové „město“ funguje. Předpokládám, že využiji i empirii za téměř 30 let účasti půdě na FA ČVUT: jako student, poté jako doktorand a později externista, dnes již zaměstnanec na Ústavu stavitelství I FA ČVUT.
Nemalým hybným momentem k mému nápadu se ucházet o senátorství, je i zvolení nového rektora ČVUT prof. Pěchoučka, který by mohl-tedy pevně v to věříme - vnést do stojatých a možná lehce zamřelých vod rektorátu svěží proud! A na to vlastně po chvíli navázalo i znovuzvolení Dalibora Hlaváčka děkanem FA, pro druhé období, pro které prokázal svůj dosavadní zápal a nátisk.
Poslední věc, kterou bych rád využil v Senátu ČVUT, je zkušenost z účasti na přípravě největší investiční posledních let, jde o Výukové středisko v Kruhu u Jilemnice: studenti i pedagogové ví, je to místo, které je útočištěm naší fakulty a také ví, že si zaslouží regeneraci. Její příprava probíhá poměrně intenzivně již přes rok, ve spolupráci několika ústavů FA a lze očekávat, že projektová příprava i následně etapizovaná realizace, bude věcí následujících let. A je logické, že bude třeba i prostředků „matky“ pro realizaci takového záměru, proto lépe být u toho o něco blíže.
Heslovitě lze další programové názory vypsat takto:
- Zastupovat zájmy fakulty architektury, zejména na poli investic a rozvoje
- Využít zkušenosti praktikujícího architekta a projektového manažera při rozvoji školy
- Preferovat praktické znalosti u vyučujících, v učebních oborech a následně je aplikovat do studia
- Rozšiřovat spolupráci oborově spřízněných fakult
Mým letitým mottem je Ferlinghettiho „Open Eye, Open Heart“. To by ale pro práci v akademických senátech nestačilo, přidávám proto výrok připisovaný Jamesi Gibbsovi, palladiánskému architektovi první poloviny 18. století, s jehož stavbami se můžeme setkat kromě Londýna i v Cambridge nebo v Oxfordu: „Architectural Variability Thanks to Structural Reliability“, který jsem si dovolil mírně modifikovat doplněním „Educational Variability…“ Pokud navrhneme spolehlivou nosnou konstrukci (nebo spolehlivou studijní strukturu…), uvolní se nám ruce pro různorodou architektonickou tvorbu (nebo variantní výuku). Tento fakultní senát totiž bude důležitý nikoliv tím, že by měl volit nového děkana, ale tím, že by měl krom mnoha jiných povinností projednávat a schvalovat i nové principy výuky na FA, včetně zavedení bakalářského studia v angličtině. Obdobně tak nový univerzitní senát bude důležitý nikoliv tím, že by měl volit rektora, ale tím, že bude uvádět v život, opět kromě mnoha svých jiných povinností, nové postupy k dosažení mezinárodní excelence ve vědě a výzkumu a na to navázané studijní programy v rámci svých institucionálních akreditací. Jsme veřejná vysoká škola a zároveň největší škola architektury v České republice, obdobně ČVUT je největší tuzemskou technikou; směrem ke společnosti tak máme vysokou zodpovědnost jak za rozvoj technické excelence, tak za inovativní, ale strukturálně ukotvenou výuku a za její kapacitní realizovatelnost. Práci v obou akademických senátech chápu především jako synergickou službu akademické komunitě, jíž tímto nabízím své dosavadní vzdělání a zkušenosti (též: https://www.fa.cvut.cz/cs/fakulta/lide/371-martin-pospisil/zivotopis).
Chci, aby ČVUT bylo místem, kde se dobře studuje, dobře pracuje a kde vznikají nápady, které mění svět, ne složky v šanonech. Sdílím vizi rektora, že lidé patří na první místo, a věřím, že univerzita roste tehdy, když roste její komunita.
Zvláštní pozornost chci věnovat oblasti, která dnes formuje celé lidstvo: umělé inteligenci. Aktivně ji testuji v praxi, sleduji její přínosy i rizika a zabývám se tím, jak mění spolupráci mezi lidmi i stroji. Chci, aby ČVUT bylo místem, které nové technologie nejen využívá, ale také kriticky zkoumá.
Rád přispěji také v oblasti architektury a rozvoje kampusu. Moderní infrastruktura a kvalitní prostředí nejsou luxus, ale podmínka pro dobré studium, výuku i výzkum.
Ve výuce i vědě chci podporovat přístupy, které reagují na dnešní svět. Mám dlouholetou zkušenost s digitálními metodami návrhu, analýzy i výroby a vidím, jak rychle se mění způsob, jakým navrhujeme, pracujeme a tvoříme. Budu prosazovat rozumné a otevřené začleňování technologií a podporu studentů i akademiků, kteří chtějí zkoumat nové cesty.
Zároveň věřím v sílu spolupráce. Díky mezinárodní praxi mohu nabídnout vhled do fungování zahraničních institucí i napojení na průmysl, inovace a startupové prostředí. Univerzita musí být důvěryhodná, transparentní a otevřená světu, aby si udržela talent doma a přitáhla ten zahraniční.
Kandiduji proto, abych pomohl ČVUT stát se univerzitou, která je moderní, spravedlivá a sebevědomá. Místem, kde vznikají dobré nápady a kde se lidé cítí jako doma.
Kandiduji do obou senátů a pokud budu do obou zvolen, budu se snažit oboustranně témata mezi senáty přenášet.
Rád bych se věnoval na půdě senátu zejména rozvoji univerzity a investičním akcím. Budu usilovat, aby vedení ČVUT otevřelo opět téma generelu kampusu a smysluplný plán výstavby a investic. Na stavebně-investiční záměry bych se chtěl zasadit o vypisování architektonických soutěží.
Dále bych se chtěl angažovat v tématu Betlémská kaple jako výstavní síně architektury.
Budu se snažit důstojně reprezentovat naši fakultu a angažovat se v dalších tématech, kde můžu zúročit zejména svoje zkušenosti praktikujícího architekta.
Senátorství vnímám jako službu a budu se snažit ji dělat tak, jak nejlépe budu umět.
Díky každodennímu kontaktu se studenty — od přijímaček do bakalářského stupně studia, přes výuku v bakalářském i magisterském studiu, až po státnice a obhajoby — mám přehled o tom, jak studium na fakultě reálně probíhá. Vidím, s čím se studenti potýkají, co potřebují a kde se systém může zjednodušit. Mám tak poměrně přesnou představu o tom, jak může fakulta reagovat na změny ve společnosti i v oboru.
Moje zkušenosti
Účastním se mezinárodních odborných konferencí v rámci Evropské platformy pro bydlení ENHR a to mi umožňuje přinášet aktuální trendy a témata, která se dotýkají podoby měst a obecně prostředí, ve kterém žijeme.
Zkušenost z veřejného sektoru — především z práce pro městskou část nebo z projednávání Metropolitního plánu — mi dává představu o tom, jaké úkoly architekti a urbanisté v praxi řeší a jak se rodí zadání, která formují podobu měst.
Tyto dvě roviny se ve výuce i v senátu vzájemně doplňují.
Co chci prosazovat
- Silnější postavení FA v rámci ČVUT
Chci, aby FA byla rovnocenným partnerem technických fakult, aktivně vstupovala do celouniverzitních témat a byla viditelná tam, kde se rozhoduje.
- Společná věda a výzkum napříč univerzitou
Podporuji vznik mezioborových týmů v tématech jako udržitelnost, mobilita, energetika či adaptace, protože tato témata přesahují hranice jedné fakulty.
- Snazší výběr předmětů mezi fakultami
Budu usilovat o jednoduchý, transparentní systém, který studentům umožní bez překážek zapisovat předměty z jiných fakult a reálně toho využívat.
AS ČVUT – Komora studentek a studentů
Tomáš Vojtíšek
prosinec 2021 - dosud: člen AS FA ČVUT
květen 2022 – dosud: člen Kolegia děkana
listopad 2022 – dosud: člen Komise pro rovné příležitosti
AR 19/20: ZAN Buřičová – Králík
ZS 2021: Ateliér Kohout – Tichý
LS 2022: Ateliér Girsa – Čtverák
AR 22/23: Ateliér Kohout – Tichý
ZS 2024: Ateliér Girsa – Čtverák
LS 2025: Ateliér Seho – Poláček
LS 2025: Ateliér Fingerová – Hušková
ZS 2025: Ateliér Vojtík – Záhora
Co se už za čtyři roky v AS FA ČVUT povedlo:
- komunikovat s vedením, nebýt mu jen opozicí, ale především partnerem,
- zorganizovat workshop na návrh zásobníků na menstruační pomůcky a zajistit jejich umístění na toalety nejen na FA, ale i na další fakulty ČVUT,
- podílet se na novém systému zapisování do ateliérů a výběru škol na Erasmus,
- shromažďovat a předávat zpětnou vazbu k provozu kavárny ArchiCafé,
- otevřít diskuzi o procesu a podobě plánované budově v kampusu ČVUT pro FIT.
Jaké své úkoly bych rád dokončil:
- zlepšení přístupnosti psychologické poradny CIPS ČVUT (včetně lepšího nastavení jejího financování) a prevence psychického přetěžování studentů,
- ukotvení exkurzí do dokončených i rozestavěných budov jako standardní součást výuky jednotlivých předmětů,
- zřízení stání pro kola a zázemí pro cyklisty přímo u Nové budovy ČVUT,
- osazení fotovoltaických panelů na střechu Nové budovy ČVUT,
- redukci odpadu a jednorázových obalů z ArchiCafé, ale i dalších provozů školy,
- rozšíření studentské komory AS FA ČVUT z pěti na šest zástupců studentů.
S jakými tématy hodlám přijít v AS (FA) ČVUT:
- vyhlášení architektonické soutěže na budovu C pro FIT ČVUT,
- rekonstrukce veřejného prostoru v kampusu ČVUT a revitalizace Engelova pásu,
- zamezení vjezdu do pěších zón a nelegálnímu parkování v kampusu pomocí taktického urbanismu,
- zřízení dětské skupiny na ČVUT a kanceláří pro pracující s dětmi na fakultách,
- založení FA Collaboratory pro spolupráci FA ČVUT se soukromým sektorem.
Budu vděčný za možnost ve svých iniciativách pokračovat.