Dubravka Sekulić je architektka, teoretička a pedagožka. Doktorát získala na Institutu pro dějiny a teorii architektury ETH v Curychu (CH) na téma vztahu mezi jugoslávským stavebním průmyslem a Hnutím nezúčastněných zemí. V roce 2020 nastoupila na School of Architecture, Royal College of Art, London (UK) jako senior tutor a od podzimu 2023 je vedoucí programu MA City Design. Působila jako odborná asistentka na IZK - Institute for Contemporary Art, TU Graz. Je autorkou několika knih, mimo jiné Glotzt Nicht So Romantisch! On Extralegal Space in Belgrade (Jan van Eyck Academie, 2012) a v poslední době spolupracovala s umělkyní a filmařkou Anou Hušman na filmu Don't Trace, Draw! (2020), který zkoumal prostorové dědictví jugoslávské pedagogické reformy. Byla zakládající členkou skupiny Parity na ETH a nadále spolupracuje s Charlotte Malterre-Barthesovou na projektu Curriculum Revolution.
Kalendář
ATÚ Workshop: výstava studentských projektů
Výzkumné centrum průmyslového dědictví FA ČVUT představuje výsledky workshopu, který ve spolupráci s pedagogy Fakulty architektury Václavem Aulickým, Tomášem Eflerem, Petrem Hájkem a Janem Sedlákem uspořádalo v letním semestru 23/24.
Automatické telefonní ústředny (ATÚ), budované v Československu od šedesátých do konce osmdesátých let, dnes představují jednu z nejohroženějších skupin architektonického dědictví. Tyto pozoruhodné stavby vznikly pro analogovou technologii, kterou však zanedlouho po jejich dokončení nahradila technologie digitální, nevyžadující velké prostory ani lidskou obsluhu. Ztratily tak svůj smysl a mizí v rukou nových vlastníků.
Workshop si kladl za cíl nabídnout alternativní projekty záchrany a nového využití dvou takových ohrožených staveb: ATÚ Těšnov (Boris Palička, 1965–1980), zasazené do bloku činžovních domů v centru Prahy, a ATÚ Bílá Hora (Václav Aulický, 1979–1984), představující výrazný solitér uprostřed panelového sídliště na kraji města. Oba úkoly tedy vyžadovaly odlišné přístupy – architektonické, urbanistické i koncepční – při hledání optimálního nového programu i formulování odpovědí na aktuální otázky udržitelnosti v architektuře.
Jedenáct projektů, jež vznikly v rámci workshopu, představuje tato výstava. Reflektují aktuální tvůrčí pohledy nejmladší generace a najdeme zde podrobně zpracované architektonické návrhy, videodokument, koncept mobilní aplikace, návrh vycházkové trasy, dotazník či omalovánky. Formální různorodost projektů tak nabízí spektrum interpretačních rovin, jak lze k „mrtvé typologii“ přistupovat – pragmaticky, konceptuálně i experimentálně. Ostatně s obdobnými záměry byly automatické telefonní ústředny od šedesátých let navrhovány. K výstavě vychází také drobná publikace.
24. 9. – 10. 10. 2024
Atrium u Iluzivní krychle
vernisáž výstavy 24. 9. od 17 hodin
Koncepce workshopu a výstavy: Irena Lehkoživová, Jan Zikmund, Lukáš Beran, Jan Červinka, Benjamin Fragner, Jakub Potůček
Pedagogická spolupráce: Václav Aulický, Tomáš Efler, Petr Hájek, Jan Sedlák
Projekty: Mária Dvorská, Ester Maria Dvořáková, Miroslav Faist, Helena Křivková, Štěpán Lucký, Petra Malinská, Anna Mičánková, Phuong Anh Nguyenová, Matouš Pluhař, Natálie Poláková, Matěj Příman, Zuzana Purmová, Anna Reidlová, Vendula Remešová, Barbora Šimůnková, Prokop Tesař
Grafické řešení: Lucia M. Tóthová
Tisky do výstavy: Repro Fetterle
Výroba publikace: Formall
Workshop, výstava a publikace vznikly jako součást projektu Ministerstva kultury ČR NAKI III Průmyslová architektura druhé poloviny 20. století: Extenze, transformace a identita (DH23P03OVV016) v programu na podporu aplikovaného výzkumu v oblasti národní a kulturní identity.
Realizaci výstavy a publikace finančně podpořila Fakulta architektury ČVUT v Praze.
Kdy
Po 7/10/2024
Imatrikulace studentů 1. ročníku bakalářských s.p.
Za zdravou FA – pondělí
Pondělí 7. 10.
7.00 Výběh FA runs
- bez registrace
- sraz před FA
- více info na Instagramu
9.00–10.00 Jóga
- Jonáš Jakůbek
- respirium 6. patro
18.00 Let's Talk About Feedback
- přednáška v angličtině
- Calvin Rambler
- místnost 152/153
Let’s Talk about Feedback
This talk focuses on how students think about feedback, and how to face it mindfully. How can we begin to see it in new ways? By changing our responses. Topics include: taking things personally, comparing ourselves to others, releasing fears and frustration, perfectionism, doing our best, accepting compromise, increasing energy, improving weaknesses, sharing our strengths, and never giving up. What can we gain from being more open to critique? What do we lose by rejecting it? Every critical comment contains something constructive, if we know where to look. Come and find out more.
Fotografování zaměstnanců
Zveme zaměstnance a zaměstnankyně na fotografování, které se uskuteční v pondělí 7. října od 13 do 14 hodin ve středním atriu u točitého schodiště.
Prosíme, aby se přišli vyfotografovat jen ti, kteří jsou na FA nově, nebo nemají u svého profilu na webových stránkách oficiální fotografii od Jiřího Ryszawého (před betonovou stěnou). Výzva se vztahuje také na doktorandy a doktorandky, kteří se podílejí na výuce.
Fotografie vám rádi poskytneme pro osobní potřeby a na vyžádání je zašleme e-mailem. Ozvěte se nám na e-mail romana.vylitova@fa.cvut.cz.
Alexander Kuric: Od cihly k paneláku
Ačkoli ohromné prstence sídlišť kolem většiny českých měst by tomu mohly nasvědčovat, panelové domy nespadly z nebe. Která ideová východiska za nimi stála a jak probíhaly první pokusy s prefabrikací stavebnictví? Mohly vypadat paneláky jinak, než jak je známe?
Studující prezenčního studia Fakulty architektury ČVUT jsou rovněž zváni a mohou přednášky navštěvovat volně.
Organizuje Ústav teorie a dějin architektury.
Přednáška – Jak zpracovat bakalářskou práci?
Úvodní přednáška nejen pro Studii k bakalářské práci – ATSBP, ale i pro Bakalářskou práci
Cíl přednášky:
Vypracování architektonické studie stavby, která splňuje kritéria i požadavky kladené na bakalářský projekt na FA ČVUT v Praze.
(Bakalářskou prací je projekt, který rozpracovává do podrobnosti projektu pro stavební povolení, resp. projektu pro provádění stavby, Studii k bakalářské práci).
Vážení bakalářští studenti,
srdečně vás všechny zveme na přednášku, která se bude konat v pondělí 7. října 2024 od 18:00 v posluchárně 155 – Gočár.
Přednáška je velmi nápomocná nejen pro studenty, kteří pracují na Studii k bakalářské práci, ale je také velice vhodná a doporučená i pro studenty zpracovávající již samotnou Bakalářskou práci.
Předpokládaná délka přednášky, včetně diskuse, je 120 minut.
Přednášet vám budou zkušení vyučující z Ústavu stavitelství I, Ústavu stavitelství II a z Ústavu nosných konstrukcí.
V úvodní část přednášky vám Ing. Aleš Marek, Ph.D. stručně zrekapituluje základní informace a požadavky na Studii k bakalářské práci, vysvětlí vám její cíl, akcenty a způsob jejího hodnocení.
Ozřejmí vám jak obsah, tak i rozsah SBP, včetně návrhu skladby jejích částí ve vazbě na nový stavební zákon a z něj vyplývající platné prováděcí právní předpisy i na základní požadavky na stavby.
V části týkající se stavitelství vám Ing. arch. Jan Hlavín, Ph.D. vysvětlí vzájemný vztah architektonického návrhu a jeho technického řešení, vč. detailů, vazby na interiér a okomentuje příklady z realizovaných staveb.
Ing. Miloš Rehberger, Ph.D. se zaměří na modulaci staveb ve vazbě na její konstrukční část, na řešení stavebních detailů z hlediska stavebné fyziky (akustika, tepelná technika) a na fasády staveb, a to zejména na Lehké obvodové pláště (LOP). Svůj výklad zakončí také příklady z realizovaných staveb.
Ing. arch. Marek Pavlas, Ph.D. vás seznámí se základními typy dřevěných konstrukcí, principy jejich návrhu a současnými trendy v navrhování těchto konstrukcí.
Ing. Luboš Káně, Ph.D. vás seznámí se způsoby ochrany stavby před nežádoucím působením vody na podzemní a nadzemní část stavby. Součástí prezentace jsou i kritéria pro volbu hydroizolačního systému, příklady skladeb konstrukcí a způsoby kreslení hydroizolací do stavebních výkresů.
Prof. Dr. Ing. Martin Pospíšil, Ph.D. vás provede postupem při navrhování nosných konstrukcí, včetně jejich dimenzování, a vysvětlí vám požadavky na grafickou a výpočtovou část vaší BP, týkající se stavebně konstrukčního řešení.
Ing. Zuzana Vyoralová, Ph.D. vám v části technického zařízení budovy (TZB) vysvětlí jak koncipovat návrh TZB, jak napojit budovu na infrastrukturu a jak toto zakreslit do koordinační situace. Součástí její přednášky budou také koncové prvky TZB a požární bezpečnost stavby.
Součástí přednášky, pro zájemce o zpracování SBP, resp. BP, metodou BIM, jsou i požadavky a postupy pro tvorbu informačního modelu stavby. Ing. arch. Ondřej Vápeník vám vysvětlí použití SW Archicad a Ing. arch. Martin Bukovský SW Revit. Jejich výklad bude opět doplněn ukázkami z projektové praxe.
V závěrečné části vám přednášející navrhnou způsob, jak by měla probíhat vzájemná spolupráce na ose Bakalář – Konzultant tak, aby výsledek vaší SBP byl co nejlepší a umožnil hladký přechod k BP.
Po přednášce vám, v rámci diskuse, rádi zodpovíme vaše dotazy.
Všichni zainteresovaní, včetně vedoucích ateliérů, jsou srdečně zváni a těšíme se také na společnou diskusi v závěrečné části přednášky.
Za všechny přednášející Ing. Aleš Marek, Ph.D., vedoucí Ústavu stavitelství I.
Za zdravou FA – úterý
Úterý 8. 10.
14.00-15.00 Cvičení správného dýchání a meditace
- Michal Baron, ÚTVS
- místnost 112/113
- bez registrace
Za zdravou FA – čtvrtek
Čtvrtek 10. 10.
9.00–10.00 Jóga
- Jonáš Jakůbek
- respirium 6. patro
10.00-12.00 První psychická pomoc – Dominika Drahovzalová
- přednáška
- pro vyučující
- místnost 646
- registrace
10.00-14.00 stánky
- CIPS ČVUT
- Kariérní centrum ČVUT
- ELSA ČVUT
- FBMI ČVUT
- měření zraku
- první pomoc
- jak pracovat s defibrilátorem
- Loono #prsakoule
- Floorbal tým FA
12.30-14.00 Jak být při studiu v pohodě – Mojmír Mykiska, CIPS
- workshop
- bez registrace
- místnost 112/113
18.00 Výběh FA runs
- bez registrace
- sraz před FA
- více info na Instagramu
První psychická pomoci – základní zásady a principy – Dominika Drahovzalová
Přednáška je zaměřena na první psychickou pomoc, jejíž cílem je rychlá emoční stabilizace studenta/ky v krizi tak, aby byl/a schopen dále si pomoci sám/a anebo sám/a vyhledat návaznou pomoc. Během workshopu se seznámite se základními kroky v psychické stabilizaci člověka dle WHO, tedy: Připrav se, Pozoruj, Poslouchej, Propojuj. Přednáška vyloží, jak jednotlivými kroky studenta provést a naopak čemu se vyhnout. Kroky první psychické pomoci budou ukázány na konkrétních příkladech práce se studenty v akademickém prostředí, součástí přednášky budou také kazuistické příběhy s ukázkou možných řešení, dále seznam odkazů na návazné služby duševního zdraví a tzv. ikonografika "Co dělat, když je někomu špatně na duši".
Workshop prozkoumává důležité téma: Study-life balance. Budeme tedy rozebírat, jak to udělat, aby člověk zvládl studovat a u toho si udržet zdravý životní styl. Probereme si 4 klíčové oblasti, které mají na naši duševní pohodu vliv (Oblast fyzická, psychická, sociální a spirituální). Společně budeme diskutovat, jak zacházet s naším časem, aby vedl k naší spokojenosti. Probereme si základy time-managmentu a každý z nás si naplánuje svůj ideální týden.
Beánie 2024
Spolek posluchačů architektury vás srdečně zve na jedinečnou akci s tématem "Samoobsluha", která proběhne ve čtvrtek 10. října 2024 v úl Ďáblice. Připravte se na večer plný hudby, grilování a volné zábavy – vezměte si něco na gril, zahrajte si deskovky nebo pinec, a hlavně si užijte atmosféru po svém!
Více informací na Facebooku.
Za zdravou FA – pátek
Pátek 11. 10.
9.00-13.15 Když duše bije na poplach
- workshop
- Klára Neumannová, Dominika Drahovzalová, Krizí s vizí
- pro vyučující a zaměstnankyně studijního a zahraničního oddělení a oddělení pro vědu, výzkum a uměleckou činnost
- místnost 646
- registrace do 5. 10.
11.30-12.30 Cvičení na zdravá záda
- Markéta Kašparová, ÚTVS
- respirium v 6. patře
13.30 Jak efektivně pracovat se zpětnou vazbou
- workshop
- Barbora Káchová
- pro studující
- místnost 646
- registrace zde
První psychická pomoc aneb když duše bije a poplach – Klára Neumannová, Dominika Drahovzalová
Snadno vás zaskočí akutní emoční projevů studentů/tek jako je pláč, vztek anebo úzkost? Nejste si jisti, jak studentům/kám správně pomoci a přitom neuškodit? Připravíme vás na to, jak takové krizové projevy zvládnout u druhých a zároveň opečovat sebe sám/a. Seminář bude rozdělen na dvě časti: 1. první psychická pomoci druhým, 2. sebepéče aneb jak se z toho nezbláznit.
V první části workshop vysvětlí, co krizi v životě studentů/tek spouští a jak ji zažívají v rovině chování, myšlení a emocí. Osvětlí nejen rizika psychické krize ale také příležitost, kterou toto narušení psychické rovnováhy přináší. Pozornost bude věnována také vyrovnávacím mechanismům studentů, ať už vědomým či nevědomým a rozpoznání, kdy je postižený schopen zvládnout krizi sám, a kdy je třeba odborná pomoc.
Druhá část workshopu se zaměří na tzv. selfcare tedy postupy práce se sebou tak, aby nás emoční projev druhé v tu chvíli nepřekvapil a byli jsme schopni reagovat pohotově a zároveň se nechávali takovýmito stavy zahltit. Tato část bude proložena praktickými nácviky práce se sebou. Tématem budou také hranice při práci se studenty/kami v krizi a jejich zdravé nastavení.
Workshop bude proložen kazuistickými příběhy a nácvikem v rámci modelových situací. Součástí workshopu budou také odkazy na následné služby a vysvětlení celého systému pomoci člověku v krizi. Dále také ikonografika "Co dělat, když je někomu špatně na duši".
Tento workshop se zaměřuje na rozvoj klíčových dovedností studujících v oblasti přijímání a efektivního využívání zpětné vazby. Účastníci a účastnice získají hlubší porozumění rozdílům mezi konstruktivní a nekonstruktivní zpětnou vazbou a naučí se, jak s oběma typy zpětné vazby zacházet. Studující prozkoumají své osobní zkušenosti se zpětnou vazbou prostřednictvím praktických cvičení a skupinových diskuzí, a budou mít možnost sdílet vlastní pohledy a získat nové perspektivy od svých kolegů.
Workshop je ideální pro studující, kteří chtějí posílit své schopnosti v oblasti osobního a profesního rozvoje, a kteří si uvědomují, že zpětná vazba je klíčovým nástrojem pro neustálé zlepšování a růst. Díky tomuto workshopu budou účastníci a účastnice lépe připraveni čelit výzvám v akademickém prostředí i v budoucí profesní kariéře, a to prostřednictvím konstruktivního přístupu ke zpětné vazbě.