Výzkumné projekty

Vývoj nástrojů pro hodnocení lokalit z pohledu dostupnosti základních aktivit obyvatel města

Autoři
Poláková, Z.
Publikováno v
In: Sborník konference Mě100. Praha: celofakultní náklady, 2017. pp. 20-23. ISBN 978-80-01-05987-6.
Rok
2017
Anotace
Příspěvek se věnuje vlivu gentrifikace na dostupnost pravidelných potřeb jejich obyvatel. V konečném důsledku včetně bydlení. Nastiňuje tak širší problém dostupnosti, který se netýká pouze samotné fyzické vzdálenosti.
Autoři
Felcman, J. - Šilha, M.
Publikováno v
In: 2016 Smart Cities Symposium Prague (SCSP). New York: IEEE Press, 2016. pp. 1-6. ISBN 978-1-5090-1116-2.
Rok
2016
Anotace
This paper deals with the concept of transit oriented development (TOD) and its application in mid-size cities with about 100,000 inhabitants. Two basic parameters of TOD and their impact on public transport use are tested - destination accessibility and distance to transit. An additional test was the impact of the distance to streetcar stop as a more comfortable public transport mode, and frequency of connections. The analysis was carried out in neighborhoods in two Czech mid-size cities. Results indicate a larger influence of frequency of connections and distance to transit than destination accessibility. Differences between ride times are only a few minutes in mid-size cities. Thus they do not influence transit use as much as flexibility and comfort of commuting represented much more by parameters as frequency of connections and distance to transit.
Autoři
Felcman, J. - Šilha, M.
Publikováno v
Urbanismus a územní rozvoj. 2016, 2016(6), 4-10. ISSN 1212-0855.
Rok
2016
Anotace
Rozšiřování zastavěného území města je jedním ze základních témat při plánování rozvoje měst. Obecně známé principy udržitelného rozvoje inklinují spíše k zahuštění měst, proti tomu však stojí tlak ze strany obyvatel spojený s touhou po rozvolněnější zástavbě s dostatkem ploch pro rekreaci. Na kodaňský Finger-plán lze u tohoto dialektického střetu nahlížet jako na syntézu – rozvoj města plánuje podél zahuštěných radiál obsloužených kapacitní veřejnou dopravou a tak chrání volnou krajinu mezi jednotlivými „prsty“ města. V tomto článku nejprve představujeme výsledky série našich předchozích výzkumů, které principy tohoto rozvoje testovaly v prostředí středně velkých měst v ČR. V hlavní části článku se dostáváme k poslednímu výzkumu, kde jsme zkoumali vztah urbánního prostředí města vůči využití městské hromadné dopravy. Výsledky naznačují, že principy radiálního rozvoje jsou také u středně velkých měst v ČR použitelné.
Autoři
Krmelová, Z.
Publikováno v
Smart Cities. 2016, 16(01), 68-71. ISSN 2336-1786.
Rok
2016
Anotace
Příspěvek poukazuje na problém zjednodušování tématu udržitelnosti kompaktního města na fyzickou strukturu města. Senioři a rodiče s malými dětmi jsou často odkázáni na služby ve svém nejbližším okolí. Pěší dostupností těchto služeb můžeme podpořit jejich přirozenou fyzickou aktivitu. Jenže krátká fyzická vzdálenost není jedinou podmínkou, která je k návštěvě dané služby přiměje. Z kvalitativního průzkumu, který probíhal v loňském roce ve dvou pražských lokalitách vyplývá, že lidé oceňují nejen nízkou cenu nebo určité kvality nabízeného, ale také bohatou přístupovou trasu, která nabízí další aktivity. Například krásný výhled. Mnohdy pak dávají přednost procházce před ušetřeným časem při využití městské hromadné dopravy.
Autoři
Krmelová, Z.
Publikováno v
Urbanismus a územní rozvoj. 2016, 2016(01), ISSN 1212-0855.
Rok
2016
Anotace
Cílem konceptu města dobrých dostupností je udržitelnost vazeb mezi prvky, mezi kterými probíhají pravidelné interakce za současného zajištění sociální soudržnosti měst a omezení vlivů dopravy na životní prostředí. Článek přibližuje faktory, ovlivňující dostupnost ve vztahu k různým věkovým skupinám obyvatel se zaměřením na pěší dostupnost, která je přátelská k životnímu prostředí a podporuje fyzickou aktivitu obyvatel. Článek je součástí výzkumného projektu SGS15/68/OHK1/2T/15: Vývoj nástrojů pro hodnocení lokalit z pohledu dostupnosti základních aktivit obyvatel města.
Autoři
Felcman, J. - Šilha, M.
Publikováno v
In: Book of Proceedings. 29th Annua AESOP 2015 Congress. Definite Space - Fuzzy Responsibility. Praha: Fakulta architektury ČVUT, 2015. p. 845-853. ISBN 978-80-01-05782-7.
Rok
2015
Anotace
This paper deals with the relationship between population density and public transport efficiency. It is focused on mid-size cities with a population of 100 000 inhabitants. The research question is, how strong the relationship is and if increasing residential density can be an effective tool for public transport promotion. The results indicate that increasing residential density could have an effect for public transport use only in neighbourhoods with lower density. Large part of the cities’ population lives in prefabricated housing estates with high population density about 100 inhabitants per hectare. However there is no significantly effect, when the density is increasing above ca. 70 inh./ha. The results could be a contribution to the debate, under what conditions increasing residential density is an effective tool for creating sustainable city.

Za obsah této stránky zodpovídá: prof. Ing. arch. Petr Vorlík, Ph.D.