Děčínský zámek se probouzí po letech devastace. Úspěšná oprava glorietu ale není vaší první akcí v tamním areálu?
Město Děčín si zdevastovaný zámek vzalo na svoje bedra po sovětské armádě a začalo hledat nová využití. Už během studia na fakultě architektury jsem některé své seminární práce věnoval právě areálu zámku a okolních zahrad. Se svou budoucí manželkou jsem prolézal zničené místnosti západního křídla zámku. Dokumentovali jsme stropní fabiony nebo poškozené podlahy a prozkoumali jsme i hlavní věž. A když se dle projektu děčínského architekta Vlastimila Stránského dokončilo západní křídlo zámku, měli jsme v hlavním sále vůbec jako první svatbu. Mám tedy s areálem spojenou i řadu osobních zážitků a vzpomínek. Po škole jsem měl možnost se areálu věnovat také pracovně, a to především při revitalizaci jižních zámeckých zahrad.
Samotný gloriet z dálky vypadá jako nenápadná stavbička. Přitom je to několikapodlažní dům s řadou schodišť a dalších prostor.
Je to atraktivní barokní stavba, která umožňuje rozhled do labského kaňonu. Stojí na skalním masivu a je velmi pravděpodobné, že v dobách, kdy byl děčínský zámek ještě středověkým hradem, tu byla obranná věž. Během obnovy jsme dokonce objevili, že jsou pod glorietem nepřístupné sklepní prostory.
Gloriet se nachází v Růžové zahradě vedle Dlouhé jízdy, což je dominantní příjezdová cesta k zámku lemovaná vysokými zdmi s arkádami. Zahradě se v baroku říkalo Lóžová, teprve během 19. století byla přejmenována, právě díky vyhlášenému pěstování růží. Gloriet tvoří vyvrcholení kompozice zahrady, kam panstvo mohlo vystoupat po několika kamenných schodištích s balustrovým zábradlím.
Před vaším zásahem tam rekonstrukce proběhly relativně nedávno. Proč nebyly úplně šťastné?
Gloriet je inspirován architekturou ze středomoří, ale v našich podmínkách má taková křehká stavba už z principu potíže. Probíhaly zde různé sanace vlhkosti a dalších technických problémů. Nezaměřovaly se ale na architektonickou rehabilitaci a ani technická řešení nebyla zvolena vhodně. Gloriet tak byl v minulosti necitlivě sanován řadou cementových nástřiků a sanačních omítek. Nejen ve stěnách, ale v celém skalním masivu byla zadržovaná vlhkost. Museli jsme proto opakovaně aplikovat tzv. obětované omítky, které vytáhnou část solí a pak se odstraní. Proces vysychání objektu ale bude trvat delší dobu.
Jak vůbec začíná obnova barokní památky?
Zásadní je kvalitní dokumentace a předprojektová a projektová příprava, na což atelier pod vedením profesora Václava Girsy vždy kladl důraz. Při samotné realizaci se začalo odkrytím novodobých zazdívek, omítek a dalších nevhodných sanačních opatření. Museli jsme si ověřit skutečný stav poškození, abychom mohli zvážit, jakou předpokládanou variantu postupu zvolíme.
Ve spodní části glorietu jsme plánovali znovu odhalit zazděné arkádové oblouky, museli jsme ale postupovat opatrně. Nevěděli jsme, zda jejich pozdější zazdívka neřešila nějaký statický problém. Potvrdilo se, že se jedná jenom o tenké příčky bez kontaktu s historickými konstrukcemi. Mohli jsme je proto bez problémů postrádat. Po odstranění zazdívek jsme navíc našli schované původní vápenné omítky a výmalbu, které jsme mohli využít jako vzor pro přípravu obnovy omítek a nátěrů. V zazdívkách mohou být často zakonzervované i důležité detaily, které už jinde zanikly.