ANOTACE
Krajinné plánování je chápáno jako plánovací proces s vlastní metodologií zaměřený výrazně na optimalizaci a "tvorbu" krajiny (z hlediska udržitelnosti, zachování a rozvoje kulturní identity a estetických hodnot území.
OBSAH PŘEDMĚTU
Výsledky učení (Learning outcomes) – Absolvent*ka kurzu získá teoretický základ významu krajiny a roli krajinného plánování v současném rozvoji a proměnách krajiny. Dále získá znalost o postupech analýzy a hodnocení různých aspektů krajiny, jako jsou přírodní podmínky, ekosystémové služby, sociální a kulturní faktory a dalšího využití území. Získá znalost o metodách a instrumentech krajinného plánování pro návrh budoucího stavu krajiny s ohledem na různé cíle a prioritizace. Bude seznámen s přístupy ke krajinnému plánování ve světě. Získá přehled o zakotvení plánovaní krajiny v českém systému plánování území na místí až národní úrovni, včetně zasazení do rámce politik EU. Podporována pode schopnost kritického myšlení o použití nástrojů krajinného plánování pro přizpůsobení se novým tendencím vývoje využití území a potřeb společnosti.
CÍLE STUDIA
Cíle výuky – Probírán bude pojem krajina a jeho význam měnící se v historickém vývoji a z toho vyplívající úkoly pro krajinné plánování. Současné využití krajiny a tendence ve vývoji jako klíčové pro současný a budoucí rozvoj krajiny, vliv na přírodní prostředí a kvalitu prostředí pro život. Jedná se se například o využití půdy pro osídlení a dopravu, demografické změny, urbanizaci, digitalizaci a obnovitelné zdroje energie. Sledovány budou tendence jak ve světě, tak v ČR. Diskutovány budou nástroje krajinného plánování, jak jsou schopny reagovat na zmíněné tendence vývoje a aktivně vstupovat do formování budoucího prostředí. Budou diskutovány přístupy jak ve světě, tak zakotvení krajinného plánování v ČR.
Související předměty
521PRK2, 521PRK2K | Plánování regionů a krajiny II (Regionální rozvoj) |
520PRK3 | Plánování regionu a krajiny III (Krajinné plánování II) |