Zprávy

Naši designéři bodovali v Národní ceně za studentský design 2021

Ocenění v soutěži Národní cena za studentský design 2021 získalo celkem 8 prací našich studentů designu. Uspěli v konkurenci rekordních 269 přihlášených projektů. Celkovým vítězem a držitelem ceny *GRAND se stal Vojtěch Veverka z ateliéru Jaroš za návrh lyží a sněžnic Bigfoot.

Dalším oceněným z FA byl Petr Matoušů, jenž dostal dokonce dvě ceny: Excelentní studentský design za kuchyňskou váhu pro zrakově postižené a Dobrý studentský design za sedátko z lan. Ceny za Excelentní studentský design si odnesly ještě naše studentky Kristýna Coufalová a Tereza Majrychová a za Dobrý studentský design byli dále oceněni David Ondroušek a Tadeáš Cienciala. Kateřina Panošková získala Cenu za ergonomii.

Letošní 31. ročník mezinárodní studentské designérské soutěže se zaměřil na nejširší spektrum 3D designu zahrnujícího produktový a industriální design a užitého umění. Do letošního ročníku se přihlásilo 248 autorů se 269 pracemi ze 17 univerzit a vysokých škol a 13 vyšších odborných škol a středních odborných škol. Jejich práce hodnotily tři nezávislé poroty. Podle organizátorů soutěže z Design Cabinet CZ soutěžící prokázali vysokou profesionalitu a je velmi pravděpodobné, že některé soutěžní prototypy se dočkají i sériové výroby a je naprosto jisté, že o jejich autorech ještě uslyšíme. Podrobnosti o soutěži, porotcích a dalších výsledcích je možné získat zde.

Národní cena za studentský design 2021 *GRAND

Vítězem se stal náš student magisterského studijního programu Design Vojtěch Veverka z ateliéru Jaroš, který navrhl Bigfoot, lyže a sněžnice v jednom. Ty zjednoduší výšlap i sjezd. Jak přesně lyže fungují? Díky struktuře a zubatému plechu z jedné strany lyže lze bezproblémově chodit po namrzlých cestách i v hlubším sněhu, po protočení skluznice na druhou stranu je možné po lyži sjíždět dolů. „Nejtěžší bylo sladit obě funkce dohromady, dělat kompromisy, příliš nekomplikovat mechanismus,“ říká o svém návrhu Vojtěch Veverka.

Jeho úsilí se mu evidentně vyplatilo. Jak řekl předseda mezinárodní poroty designér Michal Staško, jedná se o zdánlivě jednoduchý, ale technologicky a koncepčně propracovaný návrh Bigfoot, který porotu jednoznačně přesvědčil. Přáním vítěze je dotáhnout tento produkt do sériové výroby.

Cena za Excelentní studentský design

Získal ji Petr Matoušů z ateliéru Streit, který navrhl kuchyňskou váhu pro slabozraké a nevidomé.

„Chtěl si vyzkoušet navrhování pro specifickou cílovou skupinu a tak jsem navštívil proto Nadační fond Českého rozhlasu a jeho projekt Světlušku. Bavili jsme se o různých měřících zařízeních, která lidé se zrakovým postižením používají. Jaké na nich vidí nedostatky, případně jaká zlepšení by ocenili. Chtěl jsem přijít s levnější alternativou k drahým elektronickým mluvícím vahám," říká Petr Matoušů. Jak se s váhou pracuje? Šikmá plocha váhy vede směrem dolů do prostoru a střelka ukazuje naměřenou hodnotu. Prstenec se stupnicí je otočný a umožňuje vynulování váhy.

 

Kristýna Coufalová uspěla se sadou nerezového nádobí, která rozšiřuje portfolio produktů značky Tefal. Toto zadání zpracovávala Kristýna v ateliéru Tvarůžek. Stěžejním prvkem jejího návrhu je tvar elipsy, který tvoří horní konturu nádob, zatímco ve spodu má standardní tvar kruhu. To umožňuje libovolné natáčení poklice během vaření, čímž je možné regulovat únik páry. Velkou výhodu přináší především při slévání.

Tereza Majrychová (Pavlíková) z ateliéru Fišer byla oceněna za svou diplomovou práci, v níž navrhla rohové umyvadlo TOBI. „Největší komplikací bylo stihnout striktní časový harmonogram a celý proces navrhování, vývoje, testování a výroby zvládnout za 3 měsíce,“ vysvětluje Tereza Majrychová. Projekt rohového umyvadla má nyní dokončený a připravený na výrobu a záleží na zájmu ze strany firmy.

Cena za Dobrý studentský design

Nekonečné pravítko Skrolla vymyslel David Ondroušek z ateliéru Streit proto, aby si ulehčil práci a nemusel s sebou nosit několik typů pravítek. „Nejsložitější bylo najít princip, jakým to celé bude fungovat. Hledal jsem mechanické řešení, které na první pohled řekne, jak pravítko používat,“ říká David Ondroušek.

 

Petr Matoušů a Tadeáš Cienciala zpracovávali v rámci zadání ateliéru Streit produkt z recyklovaných lan lezeckých stěn.

Petr Matoušů navrhl sedátko Realno, jehož název vznikl přesmyčkou slova lano a předpony re. Vytvořil proplétanou strukturu, která je přetažena přes „obruče“, na níž spotřeboval 250 metrů vyřazeného lana. „K zadání jsem tedy přistupoval tak, aby výsledný produkt spotřeboval lana co nejvíce,“ vysvětluje Petr Matoušů.

 

Sandály Rope_ky od Tadeáše Ciencialy jsou boty z jednoho kusu lana. Autor je navrhl tak, aby je zájemci byli schopni v rámci workshopů např. v lezeckém centru sami vyrobit sobě na míru. Odlehčená podrážka je elegantně napojena ve čtyřech bodech. Bota působí kompaktně, je ohebná a u paty má díky koncům lana v okách zvětšenou styčnou plochu u paty. Se sandálami Rope_kami už Tadeáš Cienciala zvítězil v kategorii Jednotlivci – Design v soutěži Olověný Dušan 2021.

 

Cena za ergonomii

Cenu za ergonomii dostala Kateřina Panošková z ateliéru Fišer za Hands3 madlo, pomocí něhož v rámci prevence přenosu infekčních nemocí zajistila „hands-free“ otevírání dveří. Madlo vyrobené 3D tiskem z pružného filamentu lze pouhým nasazením umístit na širokou škálu klik, a to oběma směry kliky. Jeho tvar odpovídá ergonomii předloktí, díky čemuž s ním bude možné dveře otevírat i zavírat. Autorka je přesvědčená, že nenáročná výroba zajistí bezproblémovou dostupnost produktu na trhu.

Za obsah této stránky zodpovídá: doc. Ing. arch. Jan Jakub Tesař, Ph.D.