Lidé

prof. Ing. arch. Hana Seho

vedoucí ateliéru Seho

Výzkumné projekty

Hlavní řešitel
Seho, H.
Řešitelský tým
Trvání projektu
2022
Anotace
Projekt si klade za cíl na základě ateliérového zadání (ATRN, ATVZ,ATV) realizovat vlastní architektonické řešení sběru a distribuce dešťové vody ve sdílených částech vytipovaných vnitrobloků pražských městských částí. Konkrétní místa pro realizaci těchto prvků budou vybrána ve spolupráci se spolkem Bieno (vnitrobloky.cz). Stavby budou prováděny též ve spolupráci s odbory životního prostředí jednotlivých MČ. Cílem jsou takové návrhy, které svým inovativním přístupem přispějí ke zlepšení prostředí vyprahlého města v letním období. Vybraný návrh bude realizován ve vícečlenném studentském týmu pod metodickým vedením vedoucích ateliéru v rámci semestrálního projektu – volného zadání, realizační projekt. Během semestru budeme iniciovat společnou diskusi nad rozpracovanými projekty se zástupci zadavatele a iniciátora – Spolku Bieno - jako zpětnou vazbu pro studenty, součástí budou i přednášky, týkající se podmíněných technologií. Metoda „learning by doing“ aplikovaná v ateliérech ÚN II byla velmi úspěšná a cílem nového projektu je zúročit nabyté zkušenosti a posunout zadání, proces i výsledek dále a umožnit dalším studentům získat cenné zkušenosti. Metoda práce: návrh, posouzení – výběr, rozvaha o materiálu a potřebném množství, sestavení rozpočtu – posouzení ceny, realizace návrhu v reálném měřítku a materiálu, uplatnění výsledku v reálném místě Výstup(y) projektu: Reálné modely prvků 1:1 navrhovaných úprav vnitrobloku jako výuková metoda profesionalizace studentů. Téma řeší zásadní problém udržitelného hospodaření s vodou v urbánních ekosystémech.
Hlavní řešitel
Trvání projektu
2018
Anotace
Projekt si klade za cíl, stejně jako v úspěšném předcházejícím ročníku, na základě realizace architektonických prvků či drobné stavby (předpoklad - věžě) z inovativních materiálů ověřit přínos metody "learning by doing"v procesu vzdělávání budoucích architektů. Komplexní návrh stavby začíná u jednotlivých prvků a je syntézou kreativního myšlení, znalostí materiálů, fyzikálních jevů a fyzické pracnosti a proveditelnosti návrhu. Jednotlivé návrhy by se realizovaly ve vícečlenných studentských týmech pod metodickým vedením členů řešitelského týmu.
Hlavní řešitel
Řešitelský tým
Trvání projektu
2017
Anotace
Projekt si klade za cíl na základě realizace architektonických prvků či drobné stavby z inovativních materiálů ověřit přínos metody "learning by doing"v procesu vzdělávání budoucích architektů. Komplexní návrh stavby začíná u jednotlivých prvků a je syntézou kreativního myšlení, znalostí materiálů, fyzikálních jevů a fyzické pracnosti a proveditelnosti návrhu. Jednotlivé návrhy by se realizovaly ve vícečlenných studentských týmech pod metodickým vedením členů řešitelského týmu.
Hlavní řešitel
Řešitelský tým
Trvání projektu
2015-2017
Anotace
Projekt si klade za cíl na základě experimentu realizovat minimálně dva maximálně čtyři architektonické prvky či části stavby z obnovitelných materiálů, běžně k těmto ůčelům nepoužívaných. Přínosem by měl být takový návrh , který by svým inovativním přístupem přispěl k udržitelnosti fyzického stavění včetně tomu předcházejícího architektonického návrhu. Komplexní návrh stavby začíná u jednotlivých prvků a je syntézou kreativního myšlení, znalostí materiálů, fyzikálních jevů a fyzické pracnosti a proveditelnosti návrhu. Jednotlivé návrhy by se realizovaly ve vícečlenných studentských týmech pod metodickým vedením členů řešitelského týmu.
Hlavní řešitel
Trvání projektu
2013
Anotace
Konference je zaměřena na specifická kritéria ovlivňující návrh domu. Tato kritéria jsou mezioborová a spadají do kategorie udržitelných zdrojů energie. Energie je posuzována jak v procesu výroby stavebních materiálů a stavby domu, tak v období "života" domu a podílí se na podstatné části provozních nákladů spojených s užíváním domu. Aspekt energetické náročnosti budov významně ovlivňuje architektonický návrh již v konceptu. Konference umožní mezioborové setkání studentů fakult ČVUT, jejichž studijní focus se dotýká procesu architektonického návrhu. Cílem konference je poukázání na nutnost a podpora týmové spolupráce architektů s odborníky z ostatních technických oborů jako jsou strojírenství, elektrotechnika, informační technologie, doprava - vše se zaměřením na návrh "udržitelné" stavby. Z konference bude vydán sborník, výstupy budou publikovány na webové prezentaci konference a rovněž ve veřejných médiích.
Trvání projektu
2011-2013
Anotace
Solární Decathlon je prestižní mezinárodní soutěž pro všechny akreditované vysoké školy a univerzity, organizovaná U. S. Department of Energy. 20 vybraných studentských týmů soutěží v návrhu, výstavbě a provozu domu, jehož jediným zdrojem energie je sluneční záření a který je vysoce energeticky efektivní, cenově přijatelný a architektonicky hodnotný. Stěžejním cílem projektu je podání přihlášky na Solar Decathlon 2013. Dlouhodobým cílem projektu je získání účasti na Solar Decathlon 2013. Jedná se o dvouletý projekt, se začátkem v na jaře 2012 a ukončením v zimě 2013. Dalším cílem je studie solárního domu. Na této úloze budou zúročeny dosavadní teoretické i praktické zkušenosti členů řešitelského týmu i poznatky z dosavadní výzkumné práce na Ústavu navrhování II, který se od doby svého vzniku cílevědomě zabývá problematikou bydlení a udržitelného rozvoje.
Trvání projektu
2010
Anotace
Podstatou projektu je aplikace metody research by design v kombinaci s metodou design research a metodou případových studií (case studies) na tématu Ekologické obytné soubory. Předmětem úzké spolupráce mezi studenty DS a pedagogy bude návrh obytného souboru v konkrétní situaci, na kterém budou testovány různé stupně udržitelnosti v závislosti na programu projektu, volbě stavebních typů a různých materiálových variantách a zpětně vliv celého řešení na architektonický výraz domu. V rámci projektu bude současně testována metoda research by design v malém kolektivu - v ČR se bude jednat o první vědomý pokus práce touto metodou. V rámci řešení projektu budou využity odborné znalosti akademických pracovníků (navrhování a realizace udržitelných staveb, pedagogická praxe) v kombinaci s teoretickými znalostmi jednotlivých studentů DS (témata DP - Tendence udržitelného vývoje v architektuře, Vývoj typologie městského bydlení, Architektura a zdraví, Přírodní materiály v architektuře) a poznatky z

Za obsah této stránky zodpovídá: doc. Ing. arch. Dalibor Hlaváček, Ph.D.