Ateliéry

Ateliér Karel

A

Fenomén konfrontace

ZS 2025

Fenomén konfrontace (Bc. + MgA.) 

Konfrontace je v umění a designu zásadním momentem, kdy se střetávají rozdílné názory, materiály, přístupy či hodnoty. Vytváří napětí, otevírá dialog a nutí nás zaujímat stanovisko. V rámci zimního semestru 2025/26 budeme tento fenomén zkoumat jako inspirativní tvůrčí sílu. Cílem není nalezení jednoznačných odpovědí, ale formulace osobních vizí, které vycházejí z hlubší analýzy, kritického myšlení a odvahy postavit se současným výzvám designu a společnosti.

Semestrální proces bude strukturován do série workshopů a konfrontačních cvičení, která studentům umožní

  • porozumět významu a potenciálu konfrontace (myšlenkové, vizuální, materiálové i etické)
  • vyzkoušet různé způsoby spolupráce a prezentace
  • formulovat vlastní stanovisko k fenoménu skrze experiment, prototyp nebo designérsko/umělecký zásah..

Výstupem semestru bude libovolný designérský či umělecký projekt – od objektu, instalace či prostoru, artefaktu přes experimentální vizuální koncept až po službu, design-help nebo digitální rozhraní. Každý projekt však musí být podložen obhajobou, kritickou analýzou a jasnou argumentací, která doloží jeho relevanci k tématu a k současnému společenskému kontextu.

V inspiraci se hlásíme k tradici evropských a světových škol (Bauhaus, Royal College of Art, Aalto University, TU Delft), kde se podobná zadání stávají impulsem k hledání nových cest designu v dialogu s technologiemi i společenskou realitou.

Cílem semestru je naučit se chápat konfrontaci nikoli jako konflikt, ale jako zdroj poznání a inovace, která umožňuje posouvat hranice současného designu a umění.

Formát: ateliérová výuka, workshopy, veřejné kritiky, konzultace s externími partnery.

Spolupráce: propojení v rámci ČVUT (technologie, IT, biomedicína, společenské vědy) i mimo ČVUT.

Etika & data: přístupnost „by design“, etické nakládání s daty, transparentní využití AI nástrojů (popsat ve zprávě). Výstupy a odevzdání Projekt: objekt/instalace/prostorová intervence/služba/digitální rozhraní. 

 

Rozsah klasifikace:

Bc.: 

  • Pochopení fenoménu konfrontace, experiment/prototyp. 
  • stručná zpráva (8–12 str.) – analýza, koncept, prototypování, environmentální a HCI zdůvodnění.
  • Základní uživatelské ověření: 3–5 metod uživatelského výzkumu (rozhovory, testování apod.). 
  • Teoretické a metodologické ukotvení; práce s literaturou a standardy (přístupnost, ergonomie/HCI).  

 

Mgr.: 

Pochopení fenoménu konfrontace, experiment/prototyp. 

  • písemná studie (15–25 str.) – teoreticko‑metodologické ukotvení, kritická práce s udržitelností (LCA/cirkularita), UX/HCI ověření, komparace praxe. 
  • Formát odevzdání: PDF + fyzický model nebo funkční digitální prototyp; repozitář dat/zdrojů (odkaz). Jazyk CZ/EN. 
  • Min. 1 zásadní udržitelný princip (demontovatelnost, lokální materiál/výroba, opravitelnost ap.). 
  • Kritická udržitelnost: screening LCA/cirkulární strategie, provozní model, vědomé trade‑offy.
  • Uživatelské ověření: zvolená metoda (scénářové testy, heuristická evaluace, test přístupnosti), n≥6 účastníků nebo více kol iterací; komparace s praxí/školami.

Harmonogram (13 týdnů)

Workshop 

Úvod; rámec tématu; příklady „konfrontací“; formulace výzkumných otázek.

1/ Materiál & proces (konfrontace materiálů/technologií); mapping rizik a příležitostí. 

3/ Terénní/desk research; výběr stakeholderů/person; milník A: research brief. 

4/ Konceptuální směřování: dvě varianty konfrontační strategie. 

5/ Kritika 1: výběr hlavní linie; plán prototypování a UX ověřování. 

6/ Workshop 2: HCI/UX (přístupnost, etika interakcí, dark patterns „anti‑konfrontace“). 

7/ Prototyp V0; rychlé testy; environmentální rámec (LCA/cirkulární checklist). 

8/ Kritika 2: Prototyp V1 + prvotní HCI/LCA závěry. 

9/ Workshop 3: Cirkularita & servis (opravy, moduly, dlouhodobá použitelnost/attachment). 10/ Uživatelské testy – rozšířené (Mgr.), validace (Bc.); iterace. 

11/ Prototyp V2; milník B: důkaz udržitelnosti (Bc.: princip; Mgr.: screening LCA/strategie). 

12/ Finalizace výstupu a panelů; trénink obhajoby. 

13/ Závěrečná prezentace & veřejná kritika; odevzdání PDF/repozitáře. 


Hodnocení (váhy) 

Koncept a relevance k tématu konfrontace pro zs2025: 

25 % • Provedení/prototyp & řemeslná/technická úroveň

20 % • Udržitelnost (environmentální + HCI/UX, důkaz, práce s trade‑offy) 

25 % • Proces, výzkum, spolupráce (mezifakultně/externě), dokumentace

20 % • Prezentace a obhajoba

10 % • Podmínky: účast na kritikách a workshopech; splnění milníků A/B; včasné odevzdání.

B

Závěrečná bakalářská práce

ZS 2025

Pro studenty, kteří mají v našem ateliéru zpracovanou studii pro bakalářský projekt.

C

Diplomní seminář

ZS 2025

Diplomní seminář slouží jako přípravná fáze k realizaci diplomního projektu. Je zaměřen na systematické vedení studenta při formulaci tématu, vymezení výzkumného a návrhového rámce a metodologické ukotvení práce. V rámci ateliéru Karel klademe důraz na mezioborové přesahy, environmentální kontext a schopnost studentů propojit vlastní tvůrčí zájem s aktuálními výzvami designu.

 

 

D

Diplomní práce

ZS 2025

Pro studenty, kteří v našem ateliéru absolvovali předdiplomní seminář.

Za obsah této stránky zodpovídá: prof. ak. soch. Marian Karel