Výzkumné projekty
Hlavní řešitel
Šestáková, I.
Řešitelský tým
Pracoviště
Trvání projektu
2019
Anotace
Cílem konference je prohloubit témata řešená na 1. a 2. ročníku konference Architektura dětem a zároveň podpořit naplňování cílů dokumentu MMR Politika architektury a stavební kultury ČR - část vzdělávání. Bude se tak dále rozvíjet platforma Architektura dětem (www.architekturadetem.cz), jejímž cílem je prosazování tohoto tématu do povědomí veřejnosti, rozvíjení aktivní online skupiny a zprostředkování zkušeností z dobré praxe. Dále chystáme klub přátel Architektury dětem, který má podporovat spolupráci mezi architekty a pedagogy, a vytváříme tak základnu pro rozšiřování tématu mimo úzký okruh architektů.
Na podzim roku 2019 se připravuje revize dokumentu MMR Politika architektury a stavební kultury, zároveň bude MMR organizovat pracovní skupinu pro implementaci tématu architektury do vzdělávání. Konferencí chceme přímo navázat na tyto dvě aktivity a zasadit se o prosazení témat spojených s dětmi a architekturou do oficiálních strategických dokumentů. Konference tak bude podporovat naplňování cílů Politiky architektury (opatření týkající se implementace tématu do školství a osvěty obecně).
Témata:
1. Implementace tématu architektury a prostředí do RVP
2. Budování komunity aktivních učitelů - zjišťování jejich potřeb a využití jejich potencionálu k šíření tématu mezi žáky.
3. Implementace tématu architektury a prostředí do vzdělávání pedagogů na pedagogických fakultách.
4. Tvorba a testování vzdělávacích materiálů využitelných ve školství.
5. Inspirace českými a zahraničními příklady dobré praxe (témata, která se do školství a obecného povědomí již prosadila - ekologie, lidská práva, výchova k demokracii apod.).
6. Rozvíjení a prohlubování témat zanesených v memorandu Děti a město/Prostor pro hru, které představuje výstupy 2. ročníku konference.
7. Implementace vybraných cílů memoranda do Politiky architektury a stavební kultury v ČR.
Aktivní účastníci konference:
Přední čeští a zahraniční odborníci, zástupci organizací, kteří se věnují vzdělávání dětí v architek
Hlavní řešitel
Řešitelský tým
Pracoviště
Trvání projektu
2019-2021
Anotace
Předmětem této veřejné zakázky ve výzkumu, vývoji a inovacích je získání návrhu řešení na služby v aplikovaném výzkumu, vývoji anebo inovacích v Programu veřejných zakázek pro potřeby státní správy v aplikovaném výzkumu a inovacích BETA2. „Hledání nových metod pro podporu implementace principu univerzálního designu v investiční podpoře bydlení“
Hlavní řešitel
Šestáková, I.
Řešitelský tým
Pracoviště
Trvání projektu
2018
Anotace
To, jaké emoce cítíme k prostředí, ve kterém žijeme - našemu domovu, podmiňuje náš zájem o něj a snahu o zlepšení jeho kvality. Uspořádání města ovlivňuje mnoho spolu souvisejících procesů, ekonomických, sociologických, demografických, má vliv na ekologii a udržitelnost prostředí. Dobře navržené prostředí umožňuje nejen všestranný rozvoj dětí, ale zároveň pěstuje sociální vazby mezi všemi jeho obyvateli, působí na naše smysly a ovlivňuje tak naši psychiku. Rozumět architektuře je důležité z důvodu zlepšení občanské společnosti. Proto chceme věnovat pozornost výchově dětí k vnímání prostředí od co nejútlejšího věku.
Cílem konference je prohloubit témata řešená na 1. ročníku konference Architektura dětem uskutečněné 13. a 14. 10. 2017. Bude se tak dále rozvíjet platforma Architektura dětem (www.architekturadetem.cz), která vznikla na základě ohlasů 1. ročníku konference a jejímž cílem je prosazování tohoto tématu do povědomí veřejnosti, rozvíjení aktivní online skupiny, vytvoření digitální knihovny pro řešené téma a zprostředkování zkušeností z dobré praxe.
Témata konference
Děti a město
Způsob využívání veřejného prostoru dětmi se v posledních letech radikálně proměnil. Ještě nedávno bylo samozřejmostí, že děti běhaly celé odpoledne venku, dnes je ale jejich čas mnohem více organizovaný. Jaký je za takových podmínek vztah dětí k prostředí?
Současné město má tendenci izolovat děti na předem určená místa jako jsou hřiště, škola a podobně. Proto je potřeba otevřít diskuzi o tom, jak ztvárnit veřejný prostor tak, aby zohledňoval možnosti a potřeby dětí a dbal i na dětské meřítko. Existuje dostatek míst, která jsou vhodná pro hru a kde mohou větší děti trávit svůj volný čas bez dozoru? Jak zapojit děti do plánování prostředí a umožnit jim tak aktivně se zapojit? Jak upravit legislativu, aby se zlepšily podmínky pro architekty a tvůrce dětských hřišť, která by v budoucnu mohla být prostorem vhodným i pro starší děti bez doprovodu rodičů?
Architektura ve vzdělávání
V
Hlavní řešitel
Řešitelský tým
Pracoviště
Trvání projektu
2017
Anotace
Výchova budoucích generací k pochopení architektury a vystavěného prostředí jako nedílné součásti vzdělání je důležitá pro kulturní úroveň společnosti. Vztah ke svému městu - domovu je součástí identity každého jeho obyvatele. Přesto je toto téma v našem vzdělávacím systému v současnosti řešeno pouze okrajově.
Cílem konference je podpořit vytvoření nebo upevnění mostů mezi jednotlivci a organizacemi, které se zabývají osvětou dětí ve vnímání architektury a vystavěného prostoru. Dále těmto organizacím chceme zprostředkovat zkušenost těch, kteří jsou v současnosti úspěšní ve vzdělávání dětí v oborech příbuzných architektuře nebo v oborech jiných než je architektura (environmentální vzdělávání, výchova k občanské společnosti, historie, matematika).
Chceme hledat odpovědi na otázky:
Jak vytvořit úspěšný program, který je využitelný pro školy nebo pro organizace zabývající se volnočasovými aktivitami dětí a jak takový program prosadit do povědomí veřejnosti?
Jak komunikovat s veřejností? Jak vysvětlovat veřejnosti (rodičům, učitelům, politikům), že o téma výuky architektury a vystavěného prostoru je důležité se zajímat?
Jak komunikovat s dětmi? Kdy je období největší vnímavosti dětí a jak toto využít pro tvorbu programu? Proč je povědomí o architektuře a vystavěném prostředí v dětském věku důležité, jak děti mohou být aktivní již dnes a jak to v budoucnu může přispět ke zlepšení občanské společnosti?
Aktivní účastníci konference:
Přední čeští a zahraniční odborníci, zástupci organizací, kteří se věnují vzdělávání dětí v architektuře a v dalších souvisejících oborech; školy (MŠ, SŠ, ZŠ) ; pedagogové; pedagogické fakulty; organizace a jednotlivci, kteří se zabývají tématem architektonické osvěty pro širokou veřejnost; městské samosprávy, které spolupracují s organizacemi pracujícími s dětmi.
Součástí konference bude workshop s přizvanými dětmi ze ZŠ, které budou plnit roli hodnotitelů a ověří tak námi uskutečňované metody.
Návrh programu:
První den:
Dopolední
Hlavní řešitel
Šestáková, I.
Řešitelský tým
Pracoviště
Trvání projektu
2016-2020
Anotace
Smyslem je vytvoření metodiky a praktické ověření teoretických poznatků o tvorbě a vlivu architektonického prostředí na osoby s Parkinsonovou nemocí, jako jednou z oblastí s velmi specifickými potřebami, které dosud nejsou ve vztahu k tvorbě prostoru zakotveny v žádných materiálech. Projekt bude probíhat ve spolupráci s Institutem intermédií při ČVUT, v jehož prostorách budou simulována prostorová uspořádání za spolupůsobení audiovizuálních technologií. Na základě dosavadního poznání a ve spolupráci s odborníky z oblasti medicíny bude zkoumán a dokumentován vliv různých typů prostoru a jeho zařízení na konkrétní osoby s Parkinsonovou nemocí, jejich možnosti pohybu a orientace.
Výsledkem bude zdokumentovaný souhrn modelových situací a principů jejich vhodných řešení včetně návrhů konkrétních prostor. Výsledky projektu se významně promítnou do zásad tvorby prostředí tak, aby se plnohodnotný a samostatný život těchto lidí prodloužil na maximální možnou dobu.
Hlavní řešitel
Šestáková, I.
Řešitelský tým
Pracoviště
Trvání projektu
2009
Anotace
Cílem projektu bylo zmapování přístupu vybraných evropských měst (Barcelona, Berlín, Paříž, Řím, Vídeň) k vytváření bezbariérového prostředí pro nás všechny, konkrétně k zpřístupňování historických objektů.
Hlavní řešitel
Řešitelský tým
Pracoviště
Trvání projektu
2003
Anotace
Cílem tohoto projektu je,aby si každý budoucí projektant uvědomil, že je právě na něm, zda jeho stavba bude dostupná a pohodlná i pro šlověka s handicapem. V rámci cvičení NS IV bych ráda navázala na vlastní zkušenosti studentů a zaměřila výuku na konkrétní řešení reálných situací ve spolupráci s organizacemi, kterých se tento problém bezprostředně dotýká. Ráda bych, aby na ústavu vzniklo poradenské pracoviště, na které by se mohli kdykoliv obrátit studenti i jiní zájemci s problémem řešeným ve vlastním projektu.
Místnost
438
Kontakt
+420 739 329 949+420 224 356 276